NO2
18.30
ug/m3
O3
48.30
ug/m3
PM10
13.40
ug/m3
PM2.5
7.80
ug/m3
Pogoda w Jeleniej Górze
zachmurzenie duże
- WYKOŃCZENIA WNĘTRZ
Sprzedam:
- Sprzedam Peugota 308 SW (2025.08.01)
Różne:
- Wyróżnij swój budynek z elewacyjnie.pl (2025.07.31)
Kupię:
- KUPIĘ ANTYKI - 603 567 304 - SZYBKI KO... (2025.07.30)
Sprzedam:
- EKO GRY XXL dla dzieci OZE - czyste p... (2025.07.30)
Sprzedam:
- Pierogi ręcznie lepione xl (2025.07.29)
Sprzedam:
- Sprzedam Peugota 308 SW (2025.07.29)
Sprzedam:
- Animacje dla dzieci (2025.07.28)
Różne:
- kompleksowa pomoc w pisaniu prac (2025.07.27)
Sprzedam:
- Pierogi ręcznie lepione (2025.07.27)
Dam pracę:
- Praca przy sieciach wodno-kanalizacyj... (2025.07.23)
- Kibic:
› Spore zmiany kadrowe, wygrana w pierwszym sparingu
2025.08.03 15:13
- Wynik:
› Spore zmiany kadrowe, wygrana w pierwszym sparingu
2025.08.03 14:56
- Do wyżej:
› Spore zmiany kadrowe, wygrana w pierwszym sparingu
2025.08.03 13:58
- Pablo:
› Spore zmiany kadrowe, wygrana w pierwszym sparingu
2025.08.03 13:37
- obiektywny:
› Marek Siatrak rezygnuje ze stanowiska prezesa Karkon...
2025.08.03 12:38
![]() |
dolar amerykański | 1 USD | 3.7536 |
![]() |
euro | 1 EUR | 4.2813 |
![]() |
frank szwajcarski | 1 CHF | 4.5937 |
![]() |
funt szterling | 1 GBP | 4.9398 |
![]() |
korona czeska | 1 CZK | 0.1744 |
Ilość: |
Przelicznik: 0 PLN |
Bezemisyjny pociąg będzie kursował na trasie Jelenia Góra - Karpacz
Bezemisyjny pociąg będzie kursował na zmodernizowanej trasie na południu Polski, oferując pasażerom nie tylko nowoczesny napęd, ale i malownicze widoki. To nowy rozdział w historii transportu kolejowego w kraju. Na tory ma wyjechać już w sierpniu.W sierpniu Koleje Dolnośląskie rozpoczną testy pierwszej w Polsce lokomotywy wodorowej, która będzie ciągnąć wagony pasażerskie. Bezemisyjny pociąg będzie kursował na trasie Jelenia Góra - Karpacz, zastępując dotychczasowe lokomotywy spalinowe. Pasażerowie będą mieli okazję nie tylko podróżować nowoczesnym środkiem transportu, ale także podziwiać piękne krajobrazy.
Innowacyjna lokomotywa z Bydgoszczy
Lokomotywa SM42-6Dn, wyprodukowana przez firmę PESA z Bydgoszczy, ma szansę zastąpić spalinowe odpowiedniki na niezelektryfikowanych liniach Dolnego Śląska. Napęd wodorowy i bateryjny to ekonomiczna alternatywa dla budowy nowych sieci trakcyjnych. Lokomotywa przeszła już wstępne testy, m.in. w Szwajcarii, gdzie sprawdzano jej możliwości w portach i na bocznicach.
Choć w Polsce to nowość, pociągi z napędem wodorowym kursują już w Niemczech, Francji i Włoszech. Jak mówił prezes zarządu Kolei Dolnośląskich w rozmowie z "Focusem", rozważają zakup takich pociągów przy pełnym zaangażowaniu władz województwa w rozwój technologii wodorowej na Dolnym Śląsku.
Lokomotywa SM42-6Dn, bazująca na modelu manewrowym SM42, wyposażona jest w cztery silniki o mocy 180 kW. Rozpędza się maksymalnie do 90 km/h. Dwa ogniwa wodorowe o mocy 85 kW oraz akumulator o pojemności 167 kWh zapewniają jej efektywność. Lokomotywa posiada także system jazdy autonomicznej, co zwiększa bezpieczeństwo i komfort pracy maszynisty.
PESA pracuje nad platformą Regio160, która mogłaby zastąpić spalinowe szynobusy. Koleje Dolnośląskie inwestują również w elektryczne zespoły trakcyjne Elf 2, co wpisuje się w strategię województwa dolnośląskiego, dążącego do bycia liderem ekologicznego transportu kolejowego w Polsce.
Źródło
Podziel się z innymi:
2025-07-22 21:07
Komentarze
› Marek Siatrak rezygnuje...
2025-08-01
komentarze: 6
› Spotkanie z ekspertem d...
2025-08-01
komentarze: 0
› Zatrzymali mężczyznę podejr...
2025-08-01
komentarze: 0
› Jechał na zakazie, wbre...
2025-08-01
komentarze: 0
› Senior z Jeleniej Góry ofi...
2025-08-01
komentarze: 0