NO2
18.30
ug/m3
O3
48.30
ug/m3
PM10
13.40
ug/m3
PM2.5
7.80
ug/m3
Pogoda w Jeleniej Górze
umiarkowane opady deszczu
- WYKOŃCZENIA WNĘTRZ
Sprzedam:
- Pierogi ręcznie lepione (2025.07.09)
Różne:
- Elewacyjnie.pl - wizualizacje, które zac... (2025.07.09)
Różne:
- Dodajemy ogłoszenia - do 800 portali... (2025.07.08)
Dam pracę:
- Specjlaista ds. Marketingu i Social M... (2025.07.07)
Kupię:
- Houseman do 5* hotelu (2025.07.07)
Dam pracę:
- Pizzaiolo poszukiwany (2025.07.07)
Dam pracę:
- Pomoc kuchenna PRACA OD ZARAZ (2025.07.07)
Dam pracę:
- Kucharz do restauracji hotelowej (2025.07.07)
Dam pracę:
- Kelner/Barman - praca sezonowa lub na... (2025.07.07)
Sprzedam:
- Pierogi ręcznie lepione (2025.07.06)
- lzs:
› Podsumowanie A klasy - grupa 2
2025.07.09 23:20
- Tryptyk:
› Spore zmiany kadrowe, wygrana w pierwszym sparingu
2025.07.09 22:59
- Zorka:
› Spore zmiany kadrowe, wygrana w pierwszym sparingu
2025.07.09 22:50
- Do administratora:
› Podsumowanie A klasy - grupa 2
2025.07.09 22:46
- zielony stoliczek:
› Podsumowanie A klasy - grupa 2
2025.07.09 22:35
![]() |
dolar amerykański | 1 USD | 3.6198 |
![]() |
euro | 1 EUR | 4.2399 |
![]() |
frank szwajcarski | 1 CHF | 4.5451 |
![]() |
funt szterling | 1 GBP | 4.9232 |
![]() |
korona czeska | 1 CZK | 0.1721 |
Ilość: |
Przelicznik: 0 PLN |
Problem z remontem tunelu pod Przełęczą Kowarską?
Samorząd województwa przygotowuje się do remontu tunelu w Kowarach. Koszt oszacował na 20 milionów złotych, o czym już informowaliśmy w Radiu Wrocław. Tymczasem niektórzy przyrodnicy najchętniej nie widzieliby w nim pociągów, a podziemia pozostawione dla kolonii nietoperzy.W nieczynnym tunelu kolejowym pod Przełęczą Kowarską zamieszkały nietoperze. Część tzw. środowisk ochroniarskich uważa, że należy im dać spokój i zrezygnować z pociągów, dla innych jednak przywrócenie pociągów jest kluczowe dla rozwoju regionu i należy szukać kompromisu między ruchem kolejowym a zachowaniem populacji latających ssaków.
Ryszard Rzepczyński, zastępca burmistrza Kowar mówi, że jego miasta z Kamienną Góra nie łączy obecnie żadna publiczna komunikacja i ma to wymierny wydźwięk.
- Myśmy mieli pracowników w urzędzie miejskim, którzy pochodzili właśnie z Kotliny Kamiennogórskiej, z Lubawki, Kamiennej Góry. Po dwóch zimach przejazdu przez Przełęcz Kowarską zaczęli szukać pracy w Kamiennej Górze. To kwestia utrudnień komunikacyjnych, tego odcięcia komunikacyjnego.
Mieszkańcy Kowar uważają, że dla nietoperzy nie brakuje w okolicy miejsca, bo jest kilkadziesiąt sztolni dawnych kopalni, gdzie mogą się chronić i rozmnażać, nawet jeśli wybrały kolejowy tunel.
Znany dolnośląski przyrodnik Dariusz Kuś uważa, że fachowcy powinni zająć się tym, jak najlepiej pogodzić pociągi i nietoperze, co jego zdaniem jest możliwe.
- Tunel powstał, żeby tam była kolej. Wydaje mi się, że można znaleźć kompromisowe rozwiązanie. Należy go wręcz szukać. Nie wyobrażam sobie budowania drugiego tunelu i zostawiania tego, natomiast no rozwój kolei dla tego regionu jest moim zdaniem kluczowy.
Tory do Kowar są porządkowane i mają tam wrócić pociągi. Samorząd województwa przejął całą linię do Kamiennej Góry wraz z tunelem i planuje przywrócenie tam ruchu pasażerskiego, który ustał w 1989 roku.
Linia ma służyć także do transportu towarów, przede wszystkim urobku z kopalni amfibolitu w Ogorzelcu i dolomitu w Czarnowie.
Andrzej Raj, wybrany dziś do Państwowej Rady Ochrony Przyrody powiedział Radiu Wrocław, że należy wypracować takie metody, by pociągi mogły pojechać przez tunel, a jednocześnie zabezpieczona została populacja nietoperzy, które są istotnym przedmiotem ochrony.
prw.pl
Podziel się z innymi:
2024-03-20 18:25
› Spore zmiany kadrowe, w...
2025-07-07
komentarze: 25
› Podsumowanie A klasy - ...
2025-07-07
komentarze: 68
› Wyniki Egzaminu Ósmoklas...
2025-07-04
komentarze: 0
› Podsumowanie A klasy - ...
2025-07-07
komentarze: 5
› Podsumowanie ligi okręgow...
2025-07-07
komentarze: 6