NO2
5.30
ug/m3
O3
55.80
ug/m3
PM10
7.90
ug/m3
PM2.5
5.80
ug/m3
Pogoda w Jeleniej Górze
pochmurnie
- WYKOŃCZENIA WNĘTRZ
Sprzedam:
- Pierogi,uszka recznie lepione,ostatni... (2025.12.12)
Różne:
- Dojazdowy serwis Shoprider, rowerów trójkoł... (2025.12.12)
Różne:
- Rozliczanie projektów unijnych (2025.12.11)
Różne:
- Utylizacja i wywóz sprzętu sportowego, fit... (2025.12.10)
Kupię:
- KUPIĘ stare SREBRO - SZTUĆCE, PATERY, Z... (2025.12.10)
Różne:
- Oddam komplet wypoczynkowy (2025.12.09)
Sprzedam:
- Pierogi,uszka recznie lepione,ostatni... (2025.12.09)
Kupię:
- SKUP OBRAZÓW - KUPIĘ OBRAZY - STARE MAL... (2025.12.09)
Różne:
- Elektryk / Pogotowie Elektryczne / In... (2025.12.07)
Sprzedam:
- Pierogi,uszka recznie lepione,ostatni... (2025.12.06)
- Grajdołek:
› Rusza odbudowa linii przez Ogorzelec
2025.12.07 10:36
- Brawo:
› Mieszkańcy Lwówka Śląskiego będą mogli dotrzeć do Je...
2025.11.29 00:41
- Tylko:
› Próbował włamać się do jednego z mieszkań
2025.11.26 14:29
- Raczej:
› Marek Siatrak rezygnuje ze stanowiska prezesa Karkon...
2025.11.25 14:35
- okokok:
› Marek Siatrak rezygnuje ze stanowiska prezesa Karkon...
2025.11.24 13:33
![]() |
dolar amerykański | 1 USD | 3.6027 |
![]() |
euro | 1 EUR | 4.2271 |
![]() |
frank szwajcarski | 1 CHF | 4.5326 |
![]() |
funt szterling | 1 GBP | 4.8216 |
![]() |
korona czeska | 1 CZK | 0.1744 |
|
Ilość: |
Przelicznik: 0 PLN |
Spółka pokieruje pociągami
Czy znaleziono lekarstwo na kulejące przejazdy pasażerskie?Za dwa lata po Dolnym Śląsku będziemy jeździć pociągami i szynobusami nowej spółki kolejowej.
Ma ją utworzyć Zarząd Województwa Dolnośląskiego z PKP, jeśli będą one zainteresowane. Jeśli nie - to z Czechami lub z Niemcami.
O tym, że w dolnośląskich kolejach dzieje się źle, nie trzeba nikogo przekonywać. Jak wylicza urząd marszałkowski, w ciągu 6 lat zamkniętych zostało 600 km linii kolejowych. Z Wrocławia do Wałbrzycha jedzie się dziś pociągiem 103 minuty, a autobusem 83. Tę samą trasę w 1936 roku pokonywało się koleją w 66 minut.
Kolej nie ma dna
Dla marszałka Andrzeja Łosia, a właściwie Patryka Wilda, jednego z jego zastępców, samorządowa spółka to jedno z kluczowych zadań na tę kadencję.
- Będzie lepiej i taniej - deklaruje Partyk Wild. - My chcemy zrobić to samo. Zaczynamy od kupowania taboru. W tym i przyszłym roku przeznaczamy na to po 60 milionów złotych. Wiem, że to za mało, ale szukamy partnera do spółki. Najchętniej takiego, który wniesie tabor - dodaje.
Na razie wiadomo, że do 2009 roku, kiedy Polski rynek zostanie otwarty na konkurencję dla PKP, urząd marszałkowski będzie przejmował te linie, z których rezygnować będą Przewozy Regionalne. A jednocześnie będzie trwała praca nad wprowadzeniem jednego systemu biletów i rozkładów jazdy z przewozami autobusowymi.
Wszystko po to, żeby w 2009 roku istniały trzy rodzaje kolejowych połączeń: regioekspres, pociągi regionalne i kolej lokalna. - Pierwsze będą się zatrzymywały rzadko, w miastach mających powyżej 40 tysięcy. Za to będą jeździć szybko. Pociągi regionalne będą stawać w miejscowościach powyżej 5 tysięcy mieszkańców. Kolej lokalną, inaczej kolej aglomeracyjną, którą powinny zajmować się lokalne samorządy, chcemy zintegrować z systemem wojewódzkim - tłumaczy Patryk Wild. Ale najpierw trzeba kupić tabor. Do tej pory województwo nie miało do tego szczęścia. Szynobusy się psuły albo nie udawało się ich kupić. - Przeglądałem dokumenty tych przetargów i wierzę, że wiem, co zrobić, żeby następne się udały - zapewnia Wild.
Jak nie PKP, to Czesi
Czy utworzenie spółki kolejowej uda się władzom województwa? Urzędnicy twierdzą, że tak i przywołują koleje mazowieckie i tamtejszy samorząd, któremu sztuka utworzenia spółki udała się na początku 2005 r. - Samorząd województwa mazowieckiego płacił PKP około 40 mln zł rocznie, zaś od momentu powołania spółki wydaje na ten sam cel już 120 mln zł - mówi Marek Pawicki, dyrektor Dolnośląskiego Zakładu Przewozów Regionalnych, który nie czuje się zagrożony ewentualną konkurencją. - Takie samorządowe spółki w innych krajach są rzadkością. Wszędzie do kolei się dopłaca - dodaje.
Konkurencja jednak pojawi się na naszych torach. Za dwa lata będą mogli już u nas jeździć Czesi czy niemiecki Deutsche Bahn. - Jeśli nie uda nam się stworzyć spółki kolejowej z PKP, zrobimy to z kim innym. Najchętniej z Czechami - deklaruje Partyk Wild.
Słowo Polskie Gazeta Wrocławska
Podziel się z innymi:
2007-01-22 22:51
› Odpowiedzialna reakcja ...
2025-12-09
komentarze: 0
› 87-latek potrącony na p...
2025-12-04
komentarze: 0
› Autobusem ze Szklarskie...
2025-12-04
komentarze: 0
› Seniorka straciła 50 ty...
2025-12-05
komentarze: 0
› Sylwester 2025: Łobuzy ...
2025-12-08
komentarze: 0








MZK JELENIA GÓRA
PKS JELENIA GÓRA
PKP
The:protocol