Startuj z JG24.pl  
Praca Polityka prywatności Redakcja Kontakt
logowanie
wpisz swój login:
wpisz swoje hasło:
załóż konto
Monitoring jakości powietrza w Jeleniej Górze

PM2.5

14.94

ug/m3

PM10

26.48

ug/m3

O3

74.81

ug/m3

C6H6

0.13

ug/m3

CO

347.69

ug/m3

Dane pomiarowe dla stacji Jelenia Góra. Wartości zostały odczytane dnia 19-07-2018 o godzinie 11:10.
Ostatnie komentarze

- LZS:
Plotki transferowe - notowanie pierwsze
czas 2018.07.19 11:14

- gs:
Plotki transferowe - notowanie pierwsze
czas 2018.07.19 10:51

- Do do Schengen:
Samael na finał Castle Party
czas 2018.07.19 10:39

- Arek. B:
Zestaw par sparingów weekendowych (20-22 lipca)
czas 2018.07.19 10:25

- Znajomy:
Zestaw par sparingów weekendowych (20-22 lipca)
czas 2018.07.19 10:01

Kursy walut
dolar amerykański dolar amerykański 1 USD 3.7031
euro euro 1 EUR 4.3036
frank szwajcarski frank szwajcarski 1 CHF 3.6941
funt szterling funt szterling 1 GBP 4.8276
korona czeska korona czeska 1 CZK 0.1665
Waluta:

Ilość:
Przelicznik:
0 PLN

Sztuka Weryhy-Wysoczańskiego od 4 sierpnia w BWA

W Galerii BWA w Jeleniej Górze 4 sierpnia otwarcie wystawy Jana de Weryhy-Wysoczańskiego. Wystawa czynna do 29 sierpnia 2006 r.

Mówi o sobie, że jest archiwistą drewna, to co natura oddaje on zbiera i układa w harmonijne kompozycje. Jan de Weryha-Wysoczański, bo o nim mowa, polsko-niemiecki artysta rzeźbiarz prezentuje swoje dzieła w Galerii Biura Wystaw Artystycznych w Jeleniej Górze. W zasadzie nie są to rzeźby tylko pomniki, które wystawia obumarłym już drzewom.
Jan de Weryha-Wysoczański urodzony 1950 r. w Gdańsku, gdzie studiował w PWSSP (1971-76) w pracowni prof. Alfreda Wiśniewskiego i prof. Adama Smolary. Od 1981 r. Mieszka i pracuje w Hamburgu. Jest m.in. laureatem I nagrody w Salonie Wiosennym'98 w Luksxemburgu i ogólnopolskiego Konkursu Artystycznego Wyższych Szkół Plastycznych. Wystawiał swoje rzeźby w USA. Niemczech, Luksemburgu, Polsce, Belgii i Szwajcarii.

W twórczości de Weryhy-Wysoczańskiego widoczna jest konsekwencja w powrotach do pierwszorzędności struktury. Naturalne procesy natury łączą się w jego pracach ze świadomie eksponowanymi śladami użycia narzędzi. Ślady piły czy dłuta pozostawiane na drewnie, w którym pracuje artysta, często bywają w centrum zainteresowania twórcy. Minimalistycznie działających formacji świadomie szuka w najprostszych wzorcach natury, które są punktem wyjścia zarówno dla idei, jak i procesów twórczych. W rzeźbach de Weryhy-Wysoczańskiego obrobione ręką artysty części rzeźb zestawiane są z materiałem niedotkniętym ręką twórcy.

Łupać, ciąć, łamać, zwęglać, opalać, układać w warstwy, rąbać, układać w stosy - czego to się nie da z drewnem zrobić? Żyjący w Hamburgu artysta polskiego pochodzenia prezentuje rzeźby i obrazy w drewnie. Wypróbowuje o możliwości swego materiału, sonduje co się da z nim zrobić. I tak powstają z tego rzeźby i obrazy - przy czym jednak ciągle wystrzega się Jan de Weryha-Wysoczański przed popadnięciem w przekazywanie" treści i opowiadania". Jego prace pozostają formalne, interesuje go składnia dóbr kulturowych drewna, mniej semantyka. Ciągle widoczne pozostają ślady ręcznej obróbki. Prace jego nie są nigdy gładkie i zdają się być w pozytywnym tego słowa znaczeniu nie skończone. To odróżnia go np. od Minimal Art i sztuki konceptualnej. I tak, pomimo że jego sposób postępowania jest minimalistyczny, a u podłoża leży surowy koncept to prace jego posiadają zawsze komponenty zmysłowe. One żyją poprzez drobne niuanse koloru i nie tylko osobliwości powierzchni, lecz także przez wyraźnie widoczne choć częściowo prawie niezauważalne ślady obróbki - i naturalnie poprzez zestawienie twórcze. Jeśli nawet wyżej wymieniona lista czynności, które artysta z tym tworzywem i na nim kształtuje, brzmi niszczycielsko, to pomijając ten fakt jego postępowanie jest po najczęściej subtelne i wrażliwe - on nie pracuje przeciw drewnu lecz z nim.
Jan de Weryha-Wysoczański w drewno uderza dłutem i siekierą, oprawia kłody drewna piłą spalinową. Wszystko, co z tej pracy powstaje jest materiałem twórczym. Nie ma żadnych odpadów. Jego prace bazują na tradycjach twórczości archaicznej. Jednak pomimo tego zdecydowana twórcza wola artysty ciągle jest wszechobecna. Jan de Weryha-Wysoczański jest rzeźbiarzem szukającym poprzez pracę w drewnie zrozumienia specyfiki tego materiału. Wnikliwie go obserwując, ze szczególnym respektem obchodzi się z nim, jednak formując i kształtując ten materiał, jednocześnie go sobie podporządkowuje, jak czynili to artyści od zarania dziejów.
W załączeniu: praca pt. "Drewniana tablica", rok 2003, materiał: kora, drewno, wymiary: 253 x 200cm.

Biuro Wystaw Artystycznych w Jeleniej Górze

Podziel się z innymi:

| |

2006-07-12 13:07

zobacz galerię
Przybornik
MOS Jelenia Góra
Najczęściej czytane

› Sudety wycofują zespół ... czas 2018-07-07
komentarze komentarze: 110


› Terminarz A-klasy 2018/... czas 2018-07-04
komentarze komentarze: 58


› Terminarz ligi okręgowe... czas 2018-07-04
komentarze komentarze: 34


› OZPN zestawił pary I ru... czas 2018-07-13
komentarze komentarze: 23


› Sudety wracają do gry czas 2018-07-14
komentarze komentarze: 42