Startuj z JG24.pl  
Praca Kowary Polityka prywatności Redakcja Kontakt
logowanie
wpisz swój login:
wpisz swoje hasło:
załóż konto
Monitoring jakości powietrza w Jeleniej Górze

CO

143.43

mg/m3

O3

98.73

ug/m3

PM10

16.46

ug/m3

PM2.5

7.34

ug/m3

Dane pomiarowe dla stacji Jelenia Góra. Wartości zostały odczytane dnia 2024-05-16 o godzinie 01:00.

Pogoda w Jeleniej Górze

zachmurzenie małe

11.33°C 1014 hPa 76%
Sportforever sklep sportowy Jelenia Góra
Ostatnie komentarze

- zasx:
Schronisko Samotnia po prawie 58 latach zmienia dzie...
czas 2024.05.16 00:22

- Ślęza:
Zestaw par 26. kolejki ligi okręgowej
czas 2024.05.15 21:51

- Mario:
Zestaw par 26. kolejki ligi okręgowej
czas 2024.05.15 21:23

- Kolo:
Zestaw par 24. kolejki A klasy
czas 2024.05.15 21:09

- Kibic:
Zestaw par 18. kolejki B klasy
czas 2024.05.15 20:43

Kursy walut (akt. 2024-05-15)
dolar amerykański dolar amerykański 1 USD 3.9368
euro euro 1 EUR 4.2635
frank szwajcarski frank szwajcarski 1 CHF 4.3498
funt szterling funt szterling 1 GBP 4.9651
korona czeska korona czeska 1 CZK 0.172
Waluta:

Ilość:
Przelicznik:
0 PLN

Ruszyła budowa obwodnicy południowej Jeleniej Góry

W dniu 7.10.2010 r. uroczyste wbicie szpadli, oficjalnie rozpoczęło budowę jeleniogórskiej obwodnicy południowej miasta.

Prezydent Marek Obrębalski wspólnie z Vice Prezesem Firmy ABM POL-DRÓG Markiem Kubikiem rozpoczął uroczystość od odsłonięcia tablicy informacyjnej projektu: "Budowa obwodnicy południowej Etap I -Zadanie I Miasta Jeleniej Góry (od ul. W. Pola do ul. Sudeckiej)". Zaraz po tym, Prezydent wraz z przedstawicielami Konsorcjum, odpowiedzialnymi za budowę obwodnicy, zainaugurowali rozpoczęcie realizacji przedsięwzięcia, od wielu lat oczekiwanego przez mieszkańców miasta. Nastąpiło to poprzez symboliczne wbicie szpadli w miejsce planowanej inwestycji. Powstanie obwodnicy przyczyni się do odciążenia ruchu samochodowego w mieście. Jak mówił Prezydent; już za osiemnaście miesięcy spotkamy się ponownie w tym samym miejscu na otwarciu arterii.

Całkowita wartość projektu: 86 905 416 PLN

Dofinansowanie z Unii Europejskiej ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego na lata 2007 - 2013, wynosi 50% kosztów kwalifikowanych co stanowi kwotę: 41 812 499 PLN

Planowane zakończenie inwestycji do 30.06.2012 r.

Projekt budowy obwodnicy miasta Jeleniej Góry zakłada:

- budowę odcinka drogowego długości 2, 1 km wraz z obiektami inżynierskimi i przebudową uzbrojenia podziemnego na odcinku od skrzyżowania z ulicą Wincentego Pola do skrzyżowania z ulicą Sudecką - wylot w kierunku Karpacza i Kamiennej Góry. Przebudowywana droga będzie miała dwa pasy jezdni o szerokości 7, 0 m wraz z ciągami pieszo-rowerowymi,

- budowę węzła "Grabarów" na skrzyżowaniu ulic Konstytucji 3-go Maja i Wincentego Pola z budową wiaduktu jednoprzęsłowego o konstrukcji stalowej nad drogą krajową nr 3 z przebudową istniejących jezdni (zjazdów) w kierunku ulicy Wincentego Pola

- budowę skrzyżowań obwodnicy z ulicą Wincentego Pola i ulicą Sudecką w jednym poziomie,

- modernizację istniejącego mostu na rzece Bóbr o długości 65, 0 m z dostosowaniem jego nośności do klasy obciążeń A,

- budowę nowego mostu na rzece Bóbr (druga nitka obwodnicy) długości 75, 0 mb,

- budowę estakady drogowej konstrukcji stalowo - żelbetowej długości 149,0 mb nad ulicą Łomnicką i torami kolejowymi linii Wrocław - Zgorzelec.

Po wieloletnich staraniach Miasto uzyskało dofinansowanie z Unii Europejskiej na realizację zadania. Jest to zadanie priorytetowe dla Jeleniej Góry. Historycznie ukształtowany układ komunikacyjny miasta nigdy nie został dostosowany do zwiększającego się natężenia ruchu turystycznego i transportu ciężarowego. Obecnie ruch w kierunku miejscowości zlokalizowanych w południowej części kotliny jeleniogórskiej, takich jak Karpacz, Kowary, Przesieka, Podgórzyn, Sosnówka prowadzony jest droga wojewódzką nr 367. Droga ta przebiega ulicami Wincentego Pola, Wojska Polskiego i Sudecką, które stanowią część śródmiejskiego układu komunikacyjnego miasta Jeleniej Góry. Plany rozwojowe Miasta zakładają budowę obwodnicy i wyprowadzenie tranzytowego ruchu samochodowego w kierunku Karpacza, Szklarskiej Poręby i innych miejscowości Kotliny Jeleniogórskiej ze ścisłego Centrum miasta. Przyjęte do realizacji zadanie jest I Etapem budowy obwodnicy. Wyeliminowanie ruchu tranzytowego znacznie usprawni dostęp z tej części miasta do centrum. Wybudowanie obwodnicy spowoduje odciążenie zatłoczonej ponad miarę ulicy Wojska Polskiego i ulicy Sudeckiej z pojazdów, ograniczy oddziaływanie układu komunikacyjnego na środowisko naturalne poprzez zmniejszenie emisji spalin, ograniczenie poziomu hałasu i zapylenia. Diametralnie poprawi się stan bezpieczeństwa mieszkańców w tym rejonie miasta, zmniejszeniu ulegnie ilość wypadków i kolizji drogowych a także zwiększy się prędkość przejazdowa. Budowa nowego odcinka drogi łączącej ul. W. Pola z ulicą Sudecką uaktywni około 144 ha terenów powojskowych zwiększając jego atrakcyjność dla inwestorów i przyczyniając się do rozwoju miasta. Ponadto część miasta położona w bezpośrednim sąsiedztwie ulicy Sudeckiej rozwija się w kierunku rozbudowy budownictwa mieszkaniowego, co generuje dodatkowy ruch pojazdów, który potęguje problemy z przepustowością połączenia ulicy Sudeckiej z głównymi arteriami miasta.

Należy tu wspomnieć też o niedokończonej przez wiele lat inwestycji związanej z budową węzła ,,Grabarów". Węzeł Grabarów obecnie jest problematycznym skrzyżowaniem z wieloma miejscami kolizji, które powstało w wyniku częściowego zaniechania budowy przekroju dwujezdniowego. Miejsce to jest niebezpieczne, a wielu turystów podróżujących w kierunku Karpacza nie zauważa znaków kierujących na skrót przez ul. W. Pola i jedzie dalej, wjeżdżając do centrum miasta. Budowa wiaduktu nad drogą krajową Nr 3 oraz zjazdów spowoduje bezkolizyjny ruch pojazdów na tym odcinku. Także most na rzece Bóbr jest w złym stanie technicznym i nie odpowiada wymogom stawianym dla tej kategorii obiektów. W czasie wiosennych roztopów, kiedy stany wód są podwyższone, most ogranicza przepływ wód powodziowych powodując spiętrzanie się wody i podtopienia okolicznych zabudowań i terenów.

UM Jelenia Góra
foto: Piotr Kuban

Podziel się z innymi:

2010-10-07 18:41

zobacz galerię
Przybornik
Najczęściej czytane

› Wyniki i tabele po 22. ... czas 2024-05-04
komentarze komentarze: 125


› Wyniki i tabela po 24. ... czas 2024-05-04
komentarze komentarze: 84


› Zestaw par 23. kolejki ... czas 2024-05-07
komentarze komentarze: 75


› Zestaw par 25. kolejki ... czas 2024-05-07
komentarze komentarze: 37


› Zestaw par 29. kolejki ... czas 2024-05-07
komentarze komentarze: 20