Startuj z JG24.pl  
Praca Kowary Polityka prywatności Redakcja Kontakt
logowanie
wpisz swój login:
wpisz swoje hasło:
załóż konto
Monitoring jakości powietrza w Jeleniej Górze

CO

453.00

mg/m3

O3

57.80

ug/m3

PM10

3.50

ug/m3

PM2.5

2.10

ug/m3

Dane pomiarowe dla stacji Jelenia Góra. Wartości zostały odczytane dnia 2024-11-28 o godzinie 18:00.

Pogoda w Jeleniej Górze

słabe opady deszczu

4.07°C 1017 hPa 97%
Sportforever sklep sportowy Jelenia Góra
Ostatnie komentarze

- a może Przeskok:
Jelenia Góra wprowadza kartę mieszkańca. Start już 1...
czas 2024.11.28 18:22

- do GKS:
Włókniarz Leśna mistrzem rudny jesiennej
czas 2024.11.28 17:14

- do GKS:
Włókniarz Leśna mistrzem rudny jesiennej
czas 2024.11.28 16:19

- Do wyżej:
Błyskawica pokonała Łużyce
czas 2024.11.28 15:06

- dzpn:
Rezerwy Śląska mistrzem jesieni w Betclic 3. lidze
czas 2024.11.28 14:35

Kursy walut (akt. 2024-11-28)
dolar amerykański dolar amerykański 1 USD 4.0907
euro euro 1 EUR 4.3085
frank szwajcarski frank szwajcarski 1 CHF 4.6238
funt szterling funt szterling 1 GBP 5.1751
korona czeska korona czeska 1 CZK 0.1705
Waluta:

Ilość:
Przelicznik:
0 PLN

Linie kolejowe na Dolnym Śląsku zostaną wyremontowane

W ciągu kilku lat linie kolejowe na Dolnym Śląsku zostaną wyremontowane, by transportować nimi kruszywa. Skorzystają na tym wszyscy - producenci kruszyw, pasażerowie kolei i dolnośląscy kierowcy

- Dolny Śląsk to kraina, która kamieniem stoi - przyznaje Cezary Grabarczyk, minister infrastruktury.

- Wszystkie drogi mają dwie warstwy: podbudowę i nawierzchnię. O ile tę pierwszą można zrobić z gorszego materiału, o tyle wierzchnia warstwa musi być tworzona z surowców spełniających ostre kryteria, czyli skał magmowych i metamorficznych a i to też nie wszystkich - tłumaczy dr Wojciech Śliwiński z Instytutu Nauk Geologicznych Uniwersytetu Wrocławskiego. - Tylko my je mamy i to nasz ogromny atut.

Na Dolnym Śląsku jest aż 90 proc. surowców wykorzystywanych pod budowę dróg i autostrad. Działa u nas 230 kopalń.

Według wyliczeń Generalnej Dyrekcji Dróg i Autostrad, w związku z już rozpoczętymi i planowanymi inwestycjami, do budowy autostrad i tras szybkiego ruchu potrzeba będzie około 100 mln ton kruszyw przeznaczonych na konstrukcję drogi i produkcję asfaltu.

- Zapotrzebowanie jest nawet większe - zaznacza Zbigniew Szczygieł, członek Zarządu Województwa Dolnośląskiego. - Do tego dochodzą przecież drogi powiatowe czy lokalne. Do ich budowy także trzeba będzie dostarczyć kruszywa.

Wojciech Śliwiński nie spodziewa się jednak, że w związku z planami rozbudowy dróg, trzeba będzie mocno zwiększyć produkcję kruszyw: - Ich roczne wydobycie na Dolnym Śląsku to 23 mln ton (dane za 2007). Nie wiemy jednak, jakie są proporcje między kruszywami przeznaczanymi na budownictwo a tymi na budowę dróg. Na potrzeby warstwy górnej dróg potrzeba będzie od 10 do 20 mln ton rocznie.

Minister Grabarczyk do Wałbrzycha przyjechał w związku z odbywającymi się w zamku Książ obradami sejmowej Komisji Infrastruktury. Posłowie debatowali o transporcie kruszyw z terenu naszego województwa, bo to jest właśnie największy problem producentów tego surowca.

- Tory są w bardzo złym stanie - potwierdza Mirosław Olejarz, dyrektor ds. handlu firmy Granit Strzegom. - Dlatego przewożenie kruszyw nie jest bezpieczne. Za każdym razem, kiedy jesteśmy zmuszeni do skorzystania z transportu kolejowego, musimy zgłosić to PKP. Przyjeżdżają wówczas kolejarze, którzy oceniają stan torów i orzekają, czy możemy przewieźć surowiec na danej trasie.

Kłopoty z transportem kolejowym wylicza Marta Koła z Grupy Tarmac, która rocznie przewozi około 4 mln ton żwirów, grysów, piasków i mieszanek: - Niska przepustowość linii, ograniczenia w dopuszczanym nacisku na oś na niektórych trasach i zły stan techniczny wagonów, który wydłuża czas ich załadunku. To dla naszej firmy duża bariera rozwoju.

W ciągu tygodnia Granit Strzegom przewozi 1250 ton kruszywa przede wszystkim na teren Dolnego Śląska i Wielkopolski. Korzysta głównie z transportu kolejowego. Ponieważ przesłanie tak ciężkiego ładunku samochodami na odległość powyżej 150 km przestaje być opłacalne. - Im dalej, tym koszty przewozu rosną - tłumaczy Olejarz.

- To jeden z dwóch powodów, dla których kruszywa powinny być transportowane koleją - przekonuje Joanna Jarocka, rzecznik prasowy Dolnośląskiej Służby Dróg i Kolei. - Problemem jest także fakt, że nasze drogi nie są dostosowane do tego, by przejeżdżały nimi samochody o tak dużej wadze. Ich nawierzchnia niszczeje i powstają liczne koleiny.

Podobne zdanie ma Olejarz: - Wyobraźmy sobie sytuację, w której na budowę obwodnicy Wrocławia musimy przewieźć ze Strzegomia milion ton mieszanki na podbudowę. To oznacza, że średnio co trzy minuty na tę drogę wjeżdża jedna ciężarówka ważąca 40 ton. Nie możemy dziwić się później, że drogi się rozsypują.

Na szczęście aż 90 proc. dolnośląskich producentów kruszyw znajduje się w odległości do 4 km od linii kolejowej, co oznacza, że transport kolejowy jest dla nich najlepszym rozwiązaniem.

Żeby jednak można było częściej korzystać z pociągów, najpierw trzeba zmodernizować linie kolejowe. - Rewitalizacja infrastruktury kolejowej obejmie 48 bocznic i 31 linii dowozowych - mówi Andrzej Wach, prezes PKP SA - Całość będzie nas kosztowała około 3,5 mld zł, ale korzyści są ogromne. Oszczędzimy drogi, zyskają producenci kruszyw, a dzięki temu także ich pracownicy, natomiast dolnośląscy pasażerowie będą podróżowali wygodniej i dalej.

W tej chwili modernizowane są już dwie linie Wrocław - Wałbrzych -Jelenia Góra i Wałbrzych -Kłodzko. Największe prace mają być prowadzone w latach 2010-2011. - Musimy się pospieszyć. Jeśli nie zajmiemy się sprawą transportu kruszyw, istnieje ryzyko, że to Niemcy będą nam je podsyłać albo nawet Ukraina czy Skandynawia - przestrzega Szczygieł.

Gazeta Wyborcza

Podziel się z innymi:

2009-04-02 16:18

Przybornik
Najczęściej czytane

› Wyniki i tabele po zale... czas 2024-11-16
komentarze komentarze: 44


› Zestaw par 14. kolejki ... czas 2024-11-05
komentarze komentarze: 50


› Zestaw par 13. kolejki ... czas 2024-11-05
komentarze komentarze: 16


› Zestaw par 16. kolejki ... czas 2024-11-05
komentarze komentarze: 18


› Zestaw par 13. kolejki ... czas 2024-11-05
komentarze komentarze: 8