Startuj z JG24.pl  
Praca Kowary Polityka prywatności Redakcja Kontakt
logowanie
wpisz swój login:
wpisz swoje hasło:
załóż konto
Monitoring jakości powietrza w Jeleniej Górze

CO

33.63

mg/m3

O3

72.94

ug/m3

PM10

8.15

ug/m3

PM2.5

6.10

ug/m3

Dane pomiarowe dla stacji Jelenia Góra. Wartości zostały odczytane dnia 2024-05-18 o godzinie 20:00.

Pogoda w Jeleniej Górze

pochmurnie

13.51°C 1012 hPa 91%
Sportforever sklep sportowy Jelenia Góra
Ostatnie komentarze

- Do PKS:
Wyniki 24. kolejki A klasy
czas 2024.05.18 21:18

- Jarusie i wołki:
Wyniki 30. kolejki 4. ligi dolnośląskiej
czas 2024.05.18 21:10

- Xszos:
Wyniki 24. kolejki A klasy
czas 2024.05.18 21:08

- lzs:
Wyniki 24. kolejki A klasy
czas 2024.05.18 20:48

- Do ped ala co się podpsuje ,,Parol,,:
Wyniki 24. kolejki A klasy
czas 2024.05.18 20:34

Kursy walut (akt. 2024-05-17)
dolar amerykański dolar amerykański 1 USD 3.9363
euro euro 1 EUR 4.2685
frank szwajcarski frank szwajcarski 1 CHF 4.3302
funt szterling funt szterling 1 GBP 4.979
korona czeska korona czeska 1 CZK 0.1725
Waluta:

Ilość:
Przelicznik:
0 PLN

Głosy w sprawie Teatru - aktualizacja

Przeczytajcie Państwo głosy w sprawie Teatru:

LIST OTWARTY LUDZI KULTURY W SPRAWIE TEATRU IM. C.K. NORWIDA

Sz. P.Rafał Jurkowlaniec
Wojewoda Dolnośląski

Szanowny Panie,
Dochodzą nas słuchy o niepokojących posunięciach Rady Miejskiej w Jeleniej Górze i zagrożeniu, jakie niosą one dla harmonijnego rozwoju Teatru im. C.K Norwida. Osiągnięcia Teatru w ostatnim sezonie stały się głośne w całej Polsce. Opiniotwórcze środowiska teatralne doceniają kolejne premiery Teatru. Co i rusz czytamy w prasie ogólnopolskiej przychylne omówienia kolejnych przedsięwzięć Teatru. Jego spektakle pokazywane są – i doceniane – na ważnych polskich festiwalach. Reżyserzy, pracujący w ostatnim czasie w Jeleniej Górze należą do czołówki polskiego życia teatralnego. Zespół Teatru Norwida dołączył do najciekawszych zespołów teatralnych w kraju. Naszym zdaniem trzeba wszystkie te ewidentne sukcesy przypisać zdecydowanej linii programowej dyrektora artystycznego Teatru , Wojtka Klemma. Imponujące jest, że wprowadził on jeleniogórską scenę dramatyczną do pierwszej ligi teatralnej zaledwie w ciągu półtora roku.
Przykro nam słyszeć, że wszystko to może zostać zniweczone jedną decyzją urzędników, zmieniających - w sposób arbitralny - statut Teatru.
Naszym zdaniem, wielką szkodą dla kultury byłoby uniemożliwianie Wojtkowi Klemowi kontynuowanie jego cennej pracy.
Ufamy, że podziela Pan naszą troskę o losy Teatru w Jeleniej Górze. Mamy też wielką nadzieję, że Radni Miasta Jeleniej Góry wezmą pod uwagę nasz głos poparcia dla zespołu artystycznego Teatru Norwida i dla jego obecnego dyrektora artystycznego.


Iga Gańczarczyk, dramaturg, Kraków
Barbara Grzegorzewska, tłumaczka literatury francuskiej, Warszawa
Ryszard Grzywacz, nauczyciel klasy teatralnej II L.O., Jelenia Góra
Goran Injac, pracownik Katedry Slawistyki Uniwersytetu Opolski ego
Agata Diduszko-Zyglewska Instytut Sztuki PAN, Warszawa
Wojciech Diduszko, TVP Kultura, Warszawa
Katarzyna Dudek, kierownik literacki Teatru im. J. Kochanowskiego w Opolu
Luiza Laskowska, BWA Jelenia Góra
Marta Keil, Instytut Adama Mickiewicza, Warszawa
Tomasz Konina, dyrektor Teatru im. Kochanowskiego w Opolu
Karolina Maciejaszek, reżyserka, Warszawa
Krzysztof Mieszkowski – dyrektor Teatru Polskiego we Wrocławiu
Anka Wierzchowska-Woźniak, Wydawnictwo Panga Pank, Kraków
Magdalena Sztandara, pracownik Uniwersytetu Opolskiego
Grzegorz Sowa, aktor Teatru im. Jaracza w Olsztynie
Maria Spiss, reżyserka, Kraków
Piotr Rudzki, „Notatnik Teatralny”, kierownik literacki Teatru Polskiego we Wrocławiu
Maria Szturo-Over, teatrolog, Czernica, gmina Jeżów Sudecki
Justyna Celeda, reżyserka, Warszawa
Krzysztof Grabowski, aktor Teatru Dramatycznego im. J. Szaniawskiego w Wałbrzychu
Krzysztof Minkowski, reżyser, Berlin
Agnieszka Błońska, reżyserka
Daniel Przastek, Instytut Nauk Politycznych UW, Warszawa
Iwona Gradkowska, Teatr im. Stefana Jaracza w Olsztynie
Michał Kotański, reżyser, Warszawa
Andrzej Bartnikowski, reżyser, dramatopisarz, Olsztyn
Marta Sztanka, Agencja Dramatu, Warszawa
Piotr Żurawski, aktor Teatru Nowego w Łodzi
Halina Fleger, Teatr im. J. Kochanowskiego w Opolu
Renata Płużek, Teatr im. J. Kochanowskiego w Opolu
Norbert Kaczorowski, aktor Teatru im. J. Kochanowskiego w Opolu
Łukasz Kustrzyński, Teatr im. J. Kochanowskiego w Opolu
Monika Strzępka, reżyser, Warszawa
Paweł Demirski, dramatopisarz, Warszawa
Hubert Michalak, krytyk teatralny, Kraków
Roman Pawłowski, dziennikarz "Gazety Wyborczej" Warszawa
Jarosław Minałto, sekretarz literacki Teatru Polskiego we Wrocławiu
Paweł Sztarbowski, Instytut Teatralny im. Raszewskiego, Warszawa
Zofia Szymanowska, Nowy Teatr, Warszawa
Jan Klata, reżyser, Warszawa
Iwona Kempa, dyrektor artystyczny Teatru im. Wiliama Horzycy w Toruniu
Michał Zadara, rezyser, Warszawa
Paweł Łysak, dyrektor im. H. Konieczki w Bydgoszczy
Paweł Mościcki, filozof, tłumacz, Szkoła Nauk Społecznych PAN w Warszawie
Łukasz Drewniak, teatrolog, dziennikarz (m.in. TVP Kultura)
Maciej Stroiński, filmoznawca, doktorant Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków
Magdalena Grudzińska, dyrektor festiwalu Krakowskie Reminiscencje Teatralne
Sebastian Majewski, dyrektor artystyczny Teatru im. Jerzego Szaniawskiego w Wałbrzychu
Zbigniew Szumski, dyrektor Teatru Cinema w Michałowicach
Agata Siwiak, dyrektor artystyczny Festiwalu Czterech Kultur w Łodzi
Grzegorz Niziołek, dyrektor artystyczny Festiwalu Czterech Kultur w Łodzi
Janusz Opryński, dyrektor festiwalu Konfrontacje w Lublinie
Maciej Chojnacki, scenograf, Warszawa
Piotr Szulkin, reżyser filmowy

LIST OTWARTY DYREKTORÓW TEATRÓW I FESTIWALI W SPRAWIE TEATRU NORWIDA

Marszałek Województwa Dolnośląskiego Marek Łapiński
Wojewoda Dolnośląski Rafał Jurkowlaniec
Posłowie ziemi jeleniogórskiej w Sejmie Rzeczpospolitej Polskiej
Lokalne władze Jeleniej Góry

Szanowni Państwo,
Niepokoją nas głosy dobiegające z Teatru im. C.K. Norwida. Niepokoją nas postanowienia Rady Miejskiej w Jeleniej Górze, które "jak słyszymy" stawiają pod znakiem zapytania możliwość kontynuowania pracy przez obecnego dyrektora artystycznego, Wojtka Klemma. Wydaje nam się nieprawdopodobne, że lokalne władze, decydując o przyszłości Teatru Norwida, nie biorą pod uwagę prestiżu, jaki zyskał on – a co za tym idzie całe miasto - w ostatnim czasie - właśnie od kiedy prowadzi go Klemm. Od zeszłego sezonu teatralnego o jeleniogórskim Teatrze mówi się w Polsce w słowach pełnych uznania. Z naszej perspektywy "Jelenia Góra ma w swym mieście skarb" sprawny, odważny zespół podejmujący ryzyko zaznajomienia mieszkańców miasta ze sztuką różnorodną, autorską, nowoczesną i wysokiej jakości. Apelujemy, byście Państwo pomogli im w ich pracy.
Wierzymy, że nikt z Państwa nie zechce przerwać dobrej passy Teatru, popierając wprowadzane ustawowo zmiany, które zagrażają jego przyszłości. Ufamy, że wspólnymi siłami znajdą Państwo rozwiązanie, które pozwoli Teatrowi Norwida dalej harmonijnie się rozwijać.

Z poważaniem

Tomasz Konina - dyrektor Teatru im. Jana Kochanowskiego w Opolu
Iwona Kempa - Dyrektor artystyczny Teatru im. Wilama Horzycy w Toruniu
Sebastian Majewski - dyrektor artystyczny Teatru im. Jerzego Szaniawskiego w Wałbrzychu
Krzysztof Mieszkowski - dyrektor Teatru Polskiego we Wrocławiu
Zbigniew Szumski - dyrektor Teatru Cinema w Michałowicach
Magdalena Grudzińska - dyrektorka festiwalu Krakowskie Reminiscencje Teatralne w Krakowie
Agata Siwiak, Grzegorz Niziołek - dyrektorzy artystyczni Festiwalu Czterech Kultur w Łodzi
Janusz Opryński - dyrektor festiwalu Konfrontacje w Lublinie
Krystian Lupa Kraków, 09-02-03


GŁOS DO DYSKUSJI O PRZYSZŁOŚCI TEATRU JELENIOGÓRSKIEGO

Trudno człowiekowi teatru i komuś kto Jelenią Górę traktuje jako swoją „teatralną ojczyznę” nie utożsamić się z rozgoryczeniem zespołu Teatru Norwida i nie wczuwać się w podłoże pełnych determinacji słów i sformułowań. Dyskusja – czyj jest teatr: artystów, czy podatników – jest przykładem (jakich wiele dziś w Polsce) niewłaściwego postawienia sprawy i sprzyja jałowym sporom ludzi złej woli i fatalnym w skutkach decyzjom. Mamy w Polsce sporo przykładów, kiedy ludzie nie mający z teatrem i sztuką nic wspólnego dokonywali bezmyślnych dymisji niszcząc ciekawie rozwijające się zjawiska i bezdusznie i sobiepańsko rozbijając twórcze nadzieje i duchową energię tworzących je ludzi. Podawanym powodem, albo alibi był zawsze argument niegospodarności, albo spadku ilości widzów i tym podobne. (Natychmiastowe ocenianie nowego zjawiska sukcesem kasowym jest znanym szeroko błędem ignoranta, kogoś kto nie zna mechanizmów nie tylko artystycznych, lecz również komercyjnych.) Rezultaty były prawie zawsze takie same finansowo teatr się nie podnosił, za to artystycznie upadał na dno. Gdyby decydenci spojrzeli wokół siebie po Polsce i przestudiowali podobne historie może by się zastanowili. Może wstrzymałby ich choćby ten jeden argument: otóż wszystkich tych decydentów spotkała klęska ich decyzji i stosowna niesława. To prawda teatr nie jest własnością artystów, ale artyści nie są własnością "fabrykantów". Artyści kształcą się, aby tworzyć kulturę i ktoś, kto tego nie rozumie, nie powinien podejmować decyzji, bo będą one zawsze absurdalne i szkodliwe. Rozdział personalny między dyrektorem artystycznym i administracyjnym jest między innymi (i głównie) po to, by problemy artystyczne i finansowe placówki utrzymać w optymalnej harmonii. Stwarzając w teatrze jednoosobowe stanowisko kierownicze, jednocześnie odsuwając jako nieważne wszelkie potrzebne kwalifikacje artystyczne dokonuje się zasmucającego zarżnięcia sztuki, aktu, który nikomu się nie opłaci. Nie mamy prawa serwować czegoś takiego ludziom, kształconym, i kształtującym swe życie po to, by tworzyć kulturę. Nie mamy prawa również serwować czegoś takiego naszemu społeczeństwu zabierając mu sztukę, wystawiając w zamian na sprzedaż produkt rozrywkowy.

z poważaniem
Krystian Lupa


LIST OTWARTY CZŁONKÓW MŁODZIEŻOWEGO ZESPOŁU TEATRALNEGO DE NOVO Z JELENIEJ GÓRY W SPRAWIE TEATRU IM. C.K. NORWIDA

Do Władz Jeleniej Góry!
Szanowni Państwo!
Scena dramatyczna Teatru im. C. K. Norwida w Jeleniej Górze, bo pod tą nazwą jej działalność jest nam najlepiej znana, zawsze budziła nasz podziw i sympatię. Jako teatr de novo, a wcześniej teatr 106 , mieliśmy to szczęście, że mogliśmy kilkakrotnie występować na deskach jeleniogórskiej sceny. Świadomość, że występowały na niej tak liczne gwiazdy polskiego świata teatralnego, wzbudzała w nas za każdym razem ogromną radość i poczucie naszego spełnienia, jako młodych aktorów. Teatr to miejsce owiane szczególną tajemnicą i swoistą „świętością”; miejsce stykania się różnych koncepcji, wizji i programów. Można śmiało dodać, że także, parafrazując słowa Jonathana Carrolla, miejscem terapii grupowej z udziałem publiczności. Jakkolwiek by na to spojrzeć, teatr to prawdziwe dobro, jakim mogliśmy zostać obdarzeni w dobie walki o człowieka: o jego indywidualność, kreatywność i swobodę myślenia.
Jesteśmy dalecy od polityki, której okropieństwa i "brutalności" dopatrujemy się w ostatnich decyzjach w sprawie Teatru. Nie możemy się jednak zgodzić na jej antykulturalny oddźwięk. Jako młodzi ludzie i, przede wszystkim, stali bywalcy tej prześwietnej instytucji, kategorycznie protestujemy przeciwko mieszaniu się lokalnego "establishmentu" w sprawy poziomu artystycznego tej placówki. Z całą mocą podtrzymujemy stanowisko zespołu teatralnego, który niedawno skierował do Państwa podobny apel. Pragniemy zwrócić uwagę wszystkich władz naszego miasta na zasługi, jakimi może się poszczycić nasz Teatr. Prasa specjalistyczna pisze o nas w sposób, jaki do tej pory zarezerwowany był wyłącznie dla TR w Warszawie, czy Starego Teatru w Krakowie. To niewątpliwa zasługa Wojtka Klemma, którego kierownictwo artystyczne wypromowało naszą scenę na ważny punkt kulturalnej mapy Polski. Czy uważacie Państwo, że stosowanie "polityki burzenia" poprawi dotychczasowe osiągnięcia teatru? Zastanawiające jest również nie konsultowanie wszelkich zmian w funkcjonowaniu Teatru z osobami, które tę instytucję tworzą i wciąż budują. Teatr pod dyrekcją Pana Klema jest ostatnim bastionem kultury i wielkiego, naszym zdaniem, kulturalnego świata, który trzyma nas w tym mieście. Jelenia Góra umrze jako znaczący ośrodek kultury, jeśli Teatrem będą rządzili politycy.


Drodzy Radni!
Liczymy na przychylność i refleksję. Apelujemy o rozwagę przy wprowadzaniu zmian w statucie placówki. Nie niszczmy tego, co staje się chlubą naszego miasta!

Zespół Teatru de novo w składzie:
Ryszard Grzywacz, Dominik Dymitruk, Jędrzej Soliński, Mateusz Kędroń, Michał Krawczyk, Mateusz Korczyński, Michał Kazulo, Maria Siemaszkiewicz, Katarzyna Krupa, Martyna Harapin, Paulina Myrcha, Paulina Geremek, Anna Kumik, Ewelina Górska, Aleksandra Wacyra, Magdalena Szpecht, Kamil Kapusta, Adrianna Nałęcz-Socha, Katarzyna Gesperowicz, Lilianna Menażyk

LISTY OD WIDZÓW

Popieram działania zespołu artystycznego Teatru Norwida w Jeleniej Górze w zakresie zachowania status quo tego teatru. Po roku pracy dyrektora artystycznego Wojciecha Klemma, wyraźnie widać, że teatr w Jeleniej Górze stał się miejscem, w którym poruszane są sprawy ważne dla współczesnego człowieka.
W. Klemm zaprezentował jasno określony program pokazywania poprzez sztukę głównych problemów współczesności, a nie są już nimi wyłącznie lęki egzystencjonalne, którymi w Polsce przyzwyczailiśmy się zawoalowywać faktyczne problemy wagi państwowej. Teatr współczesny może ostrzegać nas przed zagrożeniem o wiele bardziej niebezpiecznym, np. światowym terroryzmem, o którym na peryferiach naszego kraju nikt nie chce pamiętać, ponieważ bezpośrednio nas nie dotyka. Program artystyczny dyrektora artystycznego Klemma, obejmował również prezentacje o charakterze klasycznym, jak oparta na mitologii starożytnej „Elektra” czy należąca do kanonu polskiej literatury „Klątwa” Wyspiańskiego.
Wielkim plusem pracy Klemma jest angażowanie do pracy młodych twórców, którzy wnieśli do teatralnego życia Jeleniej Góry powiew świeżości i nowego spojrzenia na teatr. Nowe spojrzenie młodych twórców spowodowało rozkwit pracy aktorskiej: spektakl „Kariera Arturo Ui” zaangażował niemal cały zespół aktorski z Norwida! Wielkim uznaniem darzę pracę wszystkich aktorów w tych trudnych czasach, bardzo ważne dla sztuki kreacje stworzyła Lidia Schneider w „Elektrze” i „Śmierci człowieka wiewiórki”, pięknie patrzeć na powroty Irminy Babińskiej, która za czasów nowego dyrektora zagrała kilka znaczących ról. Aktorzy w czasie rządów W. Klemma rozwinęli skrzydła. Grają dużo i pięknie.
Jeśli chodzi o pracę reżyserską, tu również Klemmowi należą się słowa uznania. W ciągu roku nowy dyrektor wyreżyserował „Karierę Arturo Ui”, sztukę niezwykle dynamiczną i przewrotną. Poradził sobie z ponurymi emocjami, które może wywoływać tekst Brechta, stworzył coś nowego, świeżego, spektakl z wielką rolą muzyki Dominika Strycharskiego.
Osobiście bardzo dziękuję. To bardzo ważny spektakl.
Teatr rozwija się, staje się ważnym miejscem. Po spektaklach zostają w nim ludzie.
Proponuję pozostawienie obu teatrów pod rządami obu panujących w nich dyrektorów. Każdy z nich ma swoje własne plany na rozwój. Nie niweczmy ich planów, nie zatrzymujmy tego dobrego, co właśnie się zaczęło. Każda zmiana w tym momencie spowoduje nowe rewolucje, przeobrażenia, które niekoniecznie wyjdą teatrowi na dobre.
Joanna Mielech
Historyk sztuki, Jelenia Góra


Drodzy Państwo!

Pragnę wyrazić moje poparcie dla Waszego zespołu. Czytając o poczynaniach rady miasta jestem głęboko wstrząśnięty decyzjami, jakie zapadają w ratuszu odnośnie waszej sceny. Wychowałem się w Jeleniej Górze i, chociaż nie miaszkam tam na chwilę obecną, bardzo interesują mnie sprawy lokalne.
Jestem absolwentem polonistyki Kolegium Karkonoskiego. Podczas studiów Teatr Jeleniogórski był dla mnie miejscem, w którym mogłem się realizować i rozwijać. Dlatego też z wielkim zadowoleniem obserwowałem niesamowity rozkwit, jaki teatr ten przeżywał przez ostatni rok.
Teatr Norwida zawsze był ważnym punktem na kulturalnej mapie Dolnego Śląska. Po pewnej stagnacji i dezorientacji, jaką przeżywał on od połączenia scen dramatycznej i animacji, dzisiaj znowu odzyskuje należytą pozycję. Przez to nasz region staje się bardziej atrakcyjnym i zróżnicowanym. Z wielkim zrozumieniem i nadzieją przyjąłem więc decyzję o ponownym usamodzielnieniu się obu scen. Przeniesienie Teatru Animacji do Cieplic, uważam za świetny i trafiony pomysł. Jednakże ostatnia decyzja rady miejskiej, zaostrzajaca kryteria doboru menagerskiego w teatrze, jest dla mnie absolutnie niezrozumiała i, w mojej opini, szkodliwa dla regionu.
Dlatego też mam nadzieję, że w najbliższym czasie sprawa rozwiąże się pomyślnie i Teatr Norwida nie stanie na nowo przed perspektywą zastoju.
Pozdrawiam serdecznie cały zespół i mam nadzieję zobaczyć Państwa na Edinburgh International Festival jak nie w tym, to w następnym roku (czego z całego serca życzę).


Seweryn Siewert
17 Springfield Street
EH6 5EF Edinburgh

Odrodzenie Teatru Norwida jest prawdziwym cudem. Zespół artystyczny teatru w Jeleniej Górze pod kierownictwem Wojtka Klemma wyrósł w rekordowym czasie na jeden z najlepszych na na Dolnym Śląsku, ba, w całym kraju. Powstaję znakomite intrygujące spektakle. Potrafią to docenić widzowie i krytycy spoza naszego miasta. Tylko w sztuce zdarzają się niekiedy cuda, pielęgnujmy je zatem, a nie brutalnie niszczmy.
Maria Szturo - Over, teatrolog, Czernica gmina Jeżów Sudecki

Podziel się z innymi:

2009-02-05 17:37

Przybornik
Najczęściej czytane

› Wyniki i tabele po 22. ... czas 2024-05-04
komentarze komentarze: 125


› Wyniki i tabela po 24. ... czas 2024-05-04
komentarze komentarze: 84


› Zestaw par 23. kolejki ... czas 2024-05-07
komentarze komentarze: 75


› Zestaw par 24. kolejki ... czas 2024-05-13
komentarze komentarze: 88


› Zestaw par 25. kolejki ... czas 2024-05-07
komentarze komentarze: 37