NO2
6.00
ug/m3
O3
65.30
ug/m3
PM10
8.90
ug/m3
PM2.5
5.70
ug/m3
Pogoda w Jeleniej Górze
zachmurzenie małe
- WYKOŃCZENIA WNĘTRZ
Sprzedam:
- Mikołajki najlepsza zabawa dla dzieci (2025.09.17)
Sprzedam:
- Uszka xl z borowikami (2025.09.16)
Sprzedam:
- Pierogi,uszka recznie lepione,ostatni... (2025.09.15)
Sprzedam:
- Fluo party (2025.09.15)
Kupię:
- KUPIĘ ANTYKI - Skup Antyków - Szybki kont... (2025.09.15)
Sprzedam:
- Pierogi ręcznie lepione (2025.09.13)
Sprzedam:
- Telewizor 50 cali (2025.09.13)
Kupię:
- ZDECYDOWANIE KUPIĘ ANTYKI - płacę NAJLEP... (2025.09.13)
Kupię:
- Skupuję ANTYKI / STAROCIE / DZIEŁA SZTU... (2025.09.12)
Sprzedam:
- Urodziny,animacje dla dzieci (2025.09.11)
- Do wyżej:
› Marek Siatrak rezygnuje ze stanowiska prezesa Karkon...
2025.09.18 06:37
- Katarzyna:
› Zużyte ubrania problemem w Jeleniej Górze. Czy miast...
2025.09.17 11:32
- kuban śpi?:
› Marek Siatrak rezygnuje ze stanowiska prezesa Karkon...
2025.09.15 08:47
- postawić tam sygnalizację:
› Utrudnienia na skrzyżowaniu Wolności-Lipowa
2025.09.12 18:27
- Johnydep:
› Podsumowanie ligi okręgowej - miejsca 13-16
2025.09.11 20:11
![]() |
dolar amerykański | 1 USD | 3.5986 |
![]() |
euro | 1 EUR | 4.2564 |
![]() |
frank szwajcarski | 1 CHF | 4.5601 |
![]() |
funt szterling | 1 GBP | 4.9085 |
![]() |
korona czeska | 1 CZK | 0.175 |
Ilość: |
Przelicznik: 0 PLN |
Spółka pokieruje pociągami
Czy znaleziono lekarstwo na kulejące przejazdy pasażerskie?Za dwa lata po Dolnym Śląsku będziemy jeździć pociągami i szynobusami nowej spółki kolejowej.
Ma ją utworzyć Zarząd Województwa Dolnośląskiego z PKP, jeśli będą one zainteresowane. Jeśli nie - to z Czechami lub z Niemcami.
O tym, że w dolnośląskich kolejach dzieje się źle, nie trzeba nikogo przekonywać. Jak wylicza urząd marszałkowski, w ciągu 6 lat zamkniętych zostało 600 km linii kolejowych. Z Wrocławia do Wałbrzycha jedzie się dziś pociągiem 103 minuty, a autobusem 83. Tę samą trasę w 1936 roku pokonywało się koleją w 66 minut.
Kolej nie ma dna
Dla marszałka Andrzeja Łosia, a właściwie Patryka Wilda, jednego z jego zastępców, samorządowa spółka to jedno z kluczowych zadań na tę kadencję.
- Będzie lepiej i taniej - deklaruje Partyk Wild. - My chcemy zrobić to samo. Zaczynamy od kupowania taboru. W tym i przyszłym roku przeznaczamy na to po 60 milionów złotych. Wiem, że to za mało, ale szukamy partnera do spółki. Najchętniej takiego, który wniesie tabor - dodaje.
Na razie wiadomo, że do 2009 roku, kiedy Polski rynek zostanie otwarty na konkurencję dla PKP, urząd marszałkowski będzie przejmował te linie, z których rezygnować będą Przewozy Regionalne. A jednocześnie będzie trwała praca nad wprowadzeniem jednego systemu biletów i rozkładów jazdy z przewozami autobusowymi.
Wszystko po to, żeby w 2009 roku istniały trzy rodzaje kolejowych połączeń: regioekspres, pociągi regionalne i kolej lokalna. - Pierwsze będą się zatrzymywały rzadko, w miastach mających powyżej 40 tysięcy. Za to będą jeździć szybko. Pociągi regionalne będą stawać w miejscowościach powyżej 5 tysięcy mieszkańców. Kolej lokalną, inaczej kolej aglomeracyjną, którą powinny zajmować się lokalne samorządy, chcemy zintegrować z systemem wojewódzkim - tłumaczy Patryk Wild. Ale najpierw trzeba kupić tabor. Do tej pory województwo nie miało do tego szczęścia. Szynobusy się psuły albo nie udawało się ich kupić. - Przeglądałem dokumenty tych przetargów i wierzę, że wiem, co zrobić, żeby następne się udały - zapewnia Wild.
Jak nie PKP, to Czesi
Czy utworzenie spółki kolejowej uda się władzom województwa? Urzędnicy twierdzą, że tak i przywołują koleje mazowieckie i tamtejszy samorząd, któremu sztuka utworzenia spółki udała się na początku 2005 r. - Samorząd województwa mazowieckiego płacił PKP około 40 mln zł rocznie, zaś od momentu powołania spółki wydaje na ten sam cel już 120 mln zł - mówi Marek Pawicki, dyrektor Dolnośląskiego Zakładu Przewozów Regionalnych, który nie czuje się zagrożony ewentualną konkurencją. - Takie samorządowe spółki w innych krajach są rzadkością. Wszędzie do kolei się dopłaca - dodaje.
Konkurencja jednak pojawi się na naszych torach. Za dwa lata będą mogli już u nas jeździć Czesi czy niemiecki Deutsche Bahn. - Jeśli nie uda nam się stworzyć spółki kolejowej z PKP, zrobimy to z kim innym. Najchętniej z Czechami - deklaruje Partyk Wild.
Słowo Polskie Gazeta Wrocławska
Podziel się z innymi:
2007-01-22 22:51
› Pokłócił się z właścicielem,...
2025-09-05
komentarze: 0
› Utrudnienia na skrzyżow...
2025-09-12
komentarze: 1
› Schronisko Orle bez now...
2025-09-02
komentarze: 2
› Inauguracja 67. Wrześni...
2025-09-04
komentarze: 0
› Dodatkowe kursy MZK po ...
2025-09-04
komentarze: 0