Startuj z JG24.pl  
Praca Kowary Polityka prywatności Redakcja Kontakt
logowanie
wpisz swój login:
wpisz swoje hasło:
załóż konto
Monitoring jakości powietrza w Jeleniej Górze

NO2

6.70

ug/m3

O3

131.40

ug/m3

PM10

20.60

ug/m3

PM2.5

9.90

ug/m3

Dane pomiarowe dla stacji Jelenia Góra. Wartości zostały odczytane dnia 2025-04-28 o godzinie 20:00.

Pogoda w Jeleniej Górze

bezchmurnie

13.5°C 1026 hPa 70%
Sportforever sklep sportowy Jelenia Góra
Ostatnie komentarze

- lzs:
Wyniki i tabele po 19. kolejce A klasy
czas 2025.04.28 21:04

- Zaki:
Rozmowa z Michałem Hetlem, trenerem Śląska II Wrocła...
czas 2025.04.28 20:55

- Do wyżej:
Wyniki i tabele po 19., 17. i 15. kolejce B klasy
czas 2025.04.28 20:52

- Kibic:
Zestaw par 20. kolejki A klasy
czas 2025.04.28 20:11

- CHROBRY N-C:
Zestaw par 24. kolejki ligi okręgowej
czas 2025.04.28 19:40

Kursy walut (akt. 2025-04-28)
dolar amerykański dolar amerykański 1 USD 3.7701
euro euro 1 EUR 4.2766
frank szwajcarski frank szwajcarski 1 CHF 4.539
funt szterling funt szterling 1 GBP 5.0248
korona czeska korona czeska 1 CZK 0.1713
Waluta:

Ilość:
Przelicznik:
0 PLN

Ruchu Społecznego "Siła Mieszkańców": Nowa jakość samorządności

W dniu dzisiejszym odbyła się konferencja prasowa Ruchu Społecznego "Siła Mieszkańców", podczas której omówiony został jeden z komponentów strategii opracowanej dla Jeleniej Góry przez zespół składający się z członków Siły Mieszkańców.

Miejsce: Jelenia Góra, Restauracja SONATA, ul. Plac Piastowski 13
Termin: 01.07.2014r., godzina 10.00

Uczestnicy z ramienia Ruchu Społecznego "Siła Mieszkańców":
- Paweł Wilk
- Kamil Łabieniec
- Łukasz Trześniewski
- Mieczysław Gawryjołek

ZAKRES TEMATYCZNY - przedstawienie bloku programowego "Nowa Jakość Samorządności"
Ruch Społeczny "Siła Mieszkańców" przygotował w toku półtorarocznej pracy kompleksową, konkretną strategię rozwoju Jeleniej Góry. Opracowane rozwiązania są efektem wspólnej pracy całego zespołu składającego się z członków Ruchu Społecznego. Cały czas trwa merytoryczna praca kilkudziesięciu osób nad konkretnymi rozwiązaniami umożliwiającymi wdrożenie naszych postulatów programowych. W dniu 01.07.2014r. omówiony zostanie pierwsza część odnosząca się do "Nowej Jakości Samorządności".
Nowa Jakość Samorządności została podzielona na 3 podstawowe sfery (fundamenty):
1. Nowa Jakość w Mieście,
2. Nowa Jakość w Urzędzie Miasta
3. Nowa Jakość w Spółkach Komunalnych

Nowa Jakość Samorządności w Mieście
1. Wprowadzenie formalnego (mającego odzwierciedlenie w statucie Jeleniej Góry) podziału na 9dzielnic:
- Maciejowa,
- Zabobrze,
- Śródmieście,
- Cieplice Śląskie Zdrój,
- Sobieszów,
- Goduszyn,
- Czarne,
- Jagniątków,
- Nowe Miasto.
Tego rodzaju zmiana wynika z faktu, że Jelenia Góra jest miejscowością złożoną z wielu niegdyś autonomicznych miejscowości, które mają zróżnicowane potrzeby i oczekiwania. Wyszczególnienie dziewięciu dzielnic wraz z zaangażowaniem lokalnych społeczności pozwoli na indywidualne dopasowanie kierunków rozwoju dzielnic do ich rzeczywistego potencjału i potrzeb.

2. W każdej z nowo powołanych dzielnic podmiotem mającym realny wpływ na kierunek rozwoju będzie Społeczna Rada Dzielnicy. Członkiem Rady może być każdy mieszkaniec dzielnicy chcący zaangażować się w rozwój dzielnicy. Mieszkańcy każdej z dzielnic będą mieli prawo:
- zgłaszać projekty do realizacji w ramach Budżetu Obywatelskiego (omówiony w punkcie 3),
- głosować na rzecz tych projektów, których realizację popiera w pierwszej kolejności,

3. Stworzenie rzeczywistego Budżetu Obywatelskiego, w ramach którego przeznaczone zostaną środki na rozwój każdej z dzielnic:
- środki finansowe w ramach Budżetu Obywatelskiego zostaną przyznane każdej z dzielnic na projekty związane z jej rozwojem,
- środki finansowe w ramach Budżetu Obywatelskiego będą dzielone proporcjonalnie na poszczególne dzielnice według ustalonych, znanych wszystkim kryteriów,
- środki finansowe będą przeznaczane w ramach każdej z dzielnic na realizację przedsięwzięć zaproponowanych i wybranych do realizacji przez Mieszkańców danej dzielnicy,
- radni z danej dzielnicy będą brali aktywny udział w opracowywaniu projektów obywatelskich,
- minimalna wartość Budżetu Obywatelskiego na wszystkie dzielnice w roku 2015 jest planowana na poziomie 9 mln PLN (jest to cel jednocześnie ambitny i realny, wynikający z planowanych przez nas oszczędności
w ramach optymalizacji wydatków budżetowych)

4. W każdej dzielnicy zostanie stworzony dla mieszkańców punkt obsługi klienta - Biuro Dzielnicy (Miasto zbliży się do Mieszkańców):
- w biurze dzielnicy pracować będzie niewielka grupa urzędników (oddelegowanych w ramach aktualnej kadry urzędniczej - bez zatrudniania nowych osób) odpowiednio przeszkolonych i przygotowanych do obsługi większości spraw urzędowych (z wyjątkiem tych, których ze względu na specyfikę oddelegowanie do punktu nie jest możliwe, np. Wydział Komunikacji, Urbanistyki Architektury i Budownictwa),
- w biurze dzielnicy będzie się znajdował punkt kasowy umożliwiający uregulowanie wszystkich należności podatkowych oraz wynikających z usług komunalnych,
- w biurze dzielnicy będą znajdować się punkty dyżurne radnych z danej dzielnicy, w których będą oni dostępni dla każdego z mieszkańców w ramach pełnionych dyżurów,
- w biurze dzielnicy znajdować się będzie biuro służby dzielnicowej.
Podstawowym celem tego działania jest przybliżenie miasta Mieszkańcom. Dzięki lokalnym punktom obsługi będą oni mogli zrealizować większość potrzeb bez czasochłonnej i utrudnionej "wyprawy" do centrum miasta. Jednocześnie umożliwi to większą integrację lokalnej społeczności oraz zaangażowanie w działania mające na celu rozwój dzielnicy.

5. Realne oddelegowanie (w ramach uprawnień wynikających z ustawy samorządowej) uprawnień samorządu na organizacje pozarządowe, m. in. w zakresie:
- sportu,
- kultury,
- organizacji młodzieżowych,
- pomocy społecznej i dla niepełnosprawnych,
- ochrony i opieki nad zwierzętami.
Polegać to będzie m.in. na przekazywaniu określonym organizacjom środków finansowych i zadań spoczywających na mieście. Kluczem będzie rzetelność i efektywność realizacji dotychczasowych zadań i chęć poświęcenia się tych organizacji postawionym celom. Przewidujemy możliwość wykonywania powierzonych zadań przez zespoły złożone z kilku organizacji. Organizacje te również będą objęte stałym audytem.

Nowa Jakość Samorządności w Urzędzie Miasta:
1. Partnerska współpraca prezydenta miasta ze wszystkimi pracownikami Urzędu - likwidacja istniejących barier osobowych i organizacyjnych uniemożliwiających kontakt urzędników z prezydentem.
2. Powołanie jednego wiceprezydenta - będzie to stanowisko odpolitycznione, posiadające określony zakres obowiązków i odpowiedzialności - odpowiedzialnego za realizację działań w obszarach: Nauka, Edukacja, Kultura. Powołanie wiceprezydenta wynika wyłącznie z faktu, że dziedziny Nauka, Edukacja, Kultura są szczególnie istotne w rozwoju miasta i wymagają wzmożonej uwagi.
3. Reorganizacja, optymalizacja pracy urzędu:
- biznesowe zarządzanie pracą urzędu i finansami Miasta,
- optymalizacja sposobu pracy aktualnej kadry urzędników w celu podwyższenia efektywności pracy i jakości obsługi mieszkańców,
- stworzenie procedur ułatwiających i przyspieszających podejmowanie decyzji,
- wydłużenie godzin pracy Urzędu - od 8.00 do 18.00 - w celu ułatwienia realizacji spraw urzędowych Mieszkańcom,
- wstrzymanie naboru osób na nowe stanowiska urzędnicze - planujemy w pełni wykorzystać istniejącą (w naszej opinii wystarczającą) kadrę,
- powołanie dobrego menedżera na stanowisko sekretarza miasta, co umożliwi efektywne wykorzystanie istniejącego potencjału ludzkiego,
- otworzenie drogi kariery zawodowej i awansu dla wszystkich urzędników,
- wprowadzenie audytu stałego pracy urzędu - audyt będzie obejmował wszystkie wydziały oraz stanowisko prezydenta i będzie od niego niezależny (wynik każdego audytu który rozlicza prace prezydenta przedstawiany na publicznym forum),
- powołanie na stanowisko skarbnika miasta odpowiedzialnego, kreatywnego dyrektora finansowego, który w optymalny sposób będzie gospodarował finansami Miasta (w tym momencie jest to księgowy, który tylko zlicza poszczególne wielkości, nie starając się nimi zarządzać).

Nowa Jakość Samorządności w spółkach komunalnych:
1. optymalizacja struktury zarządzania spółkami komunalnymi wykonującymi typowe zadania użyteczności publicznej (MPGK, Wodnik, MZK):
- uproszczenie formy prawnej funkcjonowania podmiotów - przekształcenie ww. spółek w samorządowe zakłady budżetowe (jest to dużo prostsza
i tańsza forma zarządzania w przypadku usług użyteczności publicznej),
- skrócenie łańcucha odpowiedzialności za działanie spółek komunalnych - przejęcie odpowiedzialności i nadzoru nad podmiotami przez prezydenta miasta,
- zespolenie działania podmiotów komunalnych ze strategią rozwoju miasta,
2. merytoryczna reorganizacja działalności TBS - przywrócenie zarządowi spółki lokalnego i fachowego charakteru
3. optymalizacja funkcjonowania Spółki Termy Cieplickie:
- weryfikacja wysokości środków finansowych przeznaczonych na nadzór nad spółką - obniżenie diet dla wszystkich członków rady nadzorczej (300zł/m-c dla przewodniczącego i 150 zł/m-c dla członka),
- ograniczenie składu rady nadzorczej do 3 osób (dwóch przedstawicieli załogi oraz jeden delegat Miasta),
- audyt rzeczywistej sytuacji i sposobu działania spółki przed podejmowaniem działań związanych z optymalizacją.

Ruch Społeczny Siła Mieszkańców

Podziel się z innymi:

2014-07-01 18:10

Przybornik
Najczęściej czytane

› Zestaw par 1/2 finału J... czas 2025-04-08
komentarze komentarze: 2


› Wyniki i tabela po 22. ... czas 2025-04-19
komentarze komentarze: 82


› Wyniki i tabele po zale... czas 2025-04-19
komentarze komentarze: 83


› Wyniki i tabela po 20. ... czas 2025-04-05
komentarze komentarze: 140


› Wyniki i tabela po 21. ... czas 2025-04-12
komentarze komentarze: 121