NO2
7.80
ug/m3
O3
55.50
ug/m3
PM10
13.40
ug/m3
PM2.5
11.20
ug/m3
Pogoda w Jeleniej Górze
zachmurzenie duże
- WYKOŃCZENIA WNĘTRZ
Dam pracę:
- Zatrudnie Budowlańców (2025.04.18)
Kupię:
- KUPIĘ ANTYKI po SPRZĄTANIU / CZYSZCZEN... (2025.04.18)
Dam pracę:
- Inżynier budowy (2025.04.16)
Różne:
- Twój dom, Twoja elewacja - projektujemy ... (2025.04.16)
Kupię:
- SKUP ANTYKÓW – KUPIĘ Antyki ̵... (2025.04.15)
Sprzedam:
- Domowe pierogi ręcznie lepione (2025.04.15)
Różne:
- Specjalista kadr i płac kurs (2025.04.14)
Sprzedam:
- Domowe pierogi ręcznie lepione (2025.04.09)
Sprzedam:
- Urodzinki,piana party,fotobudka360,an... (2025.04.09)
Różne:
- Projektujemy elewacje na miarę Twoich m... (2025.04.09)
- lzs:
› Wyniki i tabela po 22. kolejce ligi okręgowej
2025.04.21 23:33
- Kibic:
› Karkonosze zapewniły kibicom dobre humory na święta
2025.04.21 20:29
- Zorka:
› Karkonosze zapewniły kibicom dobre humory na święta
2025.04.21 20:16
- CHROBRY N-C do Arek:
› Wyniki i tabela po 22. kolejce ligi okręgowej
2025.04.21 19:08
- Kibic:
› Wyniki i tabele po zaległych meczach A klasy
2025.04.21 18:23
![]() |
dolar amerykański | 1 USD | 3.7661 |
![]() |
euro | 1 EUR | 4.2823 |
![]() |
frank szwajcarski | 1 CHF | 4.5982 |
![]() |
funt szterling | 1 GBP | 4.9983 |
![]() |
korona czeska | 1 CZK | 0.1709 |
Ilość: |
Przelicznik: 0 PLN |
Problem z remontem tunelu pod Przełęczą Kowarską?
Samorząd województwa przygotowuje się do remontu tunelu w Kowarach. Koszt oszacował na 20 milionów złotych, o czym już informowaliśmy w Radiu Wrocław. Tymczasem niektórzy przyrodnicy najchętniej nie widzieliby w nim pociągów, a podziemia pozostawione dla kolonii nietoperzy.W nieczynnym tunelu kolejowym pod Przełęczą Kowarską zamieszkały nietoperze. Część tzw. środowisk ochroniarskich uważa, że należy im dać spokój i zrezygnować z pociągów, dla innych jednak przywrócenie pociągów jest kluczowe dla rozwoju regionu i należy szukać kompromisu między ruchem kolejowym a zachowaniem populacji latających ssaków.
Ryszard Rzepczyński, zastępca burmistrza Kowar mówi, że jego miasta z Kamienną Góra nie łączy obecnie żadna publiczna komunikacja i ma to wymierny wydźwięk.
- Myśmy mieli pracowników w urzędzie miejskim, którzy pochodzili właśnie z Kotliny Kamiennogórskiej, z Lubawki, Kamiennej Góry. Po dwóch zimach przejazdu przez Przełęcz Kowarską zaczęli szukać pracy w Kamiennej Górze. To kwestia utrudnień komunikacyjnych, tego odcięcia komunikacyjnego.
Mieszkańcy Kowar uważają, że dla nietoperzy nie brakuje w okolicy miejsca, bo jest kilkadziesiąt sztolni dawnych kopalni, gdzie mogą się chronić i rozmnażać, nawet jeśli wybrały kolejowy tunel.
Znany dolnośląski przyrodnik Dariusz Kuś uważa, że fachowcy powinni zająć się tym, jak najlepiej pogodzić pociągi i nietoperze, co jego zdaniem jest możliwe.
- Tunel powstał, żeby tam była kolej. Wydaje mi się, że można znaleźć kompromisowe rozwiązanie. Należy go wręcz szukać. Nie wyobrażam sobie budowania drugiego tunelu i zostawiania tego, natomiast no rozwój kolei dla tego regionu jest moim zdaniem kluczowy.
Tory do Kowar są porządkowane i mają tam wrócić pociągi. Samorząd województwa przejął całą linię do Kamiennej Góry wraz z tunelem i planuje przywrócenie tam ruchu pasażerskiego, który ustał w 1989 roku.
Linia ma służyć także do transportu towarów, przede wszystkim urobku z kopalni amfibolitu w Ogorzelcu i dolomitu w Czarnowie.
Andrzej Raj, wybrany dziś do Państwowej Rady Ochrony Przyrody powiedział Radiu Wrocław, że należy wypracować takie metody, by pociągi mogły pojechać przez tunel, a jednocześnie zabezpieczona została populacja nietoperzy, które są istotnym przedmiotem ochrony.
prw.pl
Podziel się z innymi:
2024-03-20 18:25
› Zestaw par 1/2 finału J...
2025-04-08
komentarze: 2
› Wyniki i tabela po 20. ...
2025-04-05
komentarze: 140
› Wyniki i tabele po 17. ...
2025-04-05
komentarze: 102
› Wyniki i tabela po 21. ...
2025-04-12
komentarze: 121
› Wyniki i tabele po 18. ...
2025-04-12
komentarze: 108