NO2
5.30
ug/m3
O3
55.80
ug/m3
PM10
7.90
ug/m3
PM2.5
5.80
ug/m3
Pogoda w Jeleniej Górze
zachmurzenie duże
- WYKOŃCZENIA WNĘTRZ
Kupię:
- SKUP ANTYKÓW – KUPIĘ Antyki ̵... (2025.11.06)
Kupię:
- KUPIĘ ANTYKI po SPRZĄTANIU domu, miesz... (2025.11.05)
Sprzedam:
- Pierogi ręcznie lepione (2025.11.02)
Kupię:
- Płacę gotówką za ANTYKI- Zdecydowanie KUPI... (2025.11.02)
Różne:
- Opieka nad osobami starszymi z zamies... (2025.11.02)
Kupię:
- Usługi Transportowe/Przeprowadzki/Zło... (2025.11.01)
Sprzedam:
- Pierogi,uszka recznie lepione black f... (2025.10.29)
Sprzedam:
- Pierogi ręcznie lepione (2025.10.27)
Sprzedam:
- Opał - pellet, ekogroszek, węgiel (2025.10.27)
Sprzedam:
- VW Passat B6, 170KM, 2007r. (2025.10.26)
- ksk:
› Nowe stawki podatków i opłat
2025.11.06 22:41
- bartek samczyik:
› Jelenia Góra bez zakazu sprzedaży alkoholu
2025.11.06 11:20
- lzs:
› Bon ciepłowniczy - czym jest oraz komu przysługuje
2025.11.03 19:27
- lzs:
› Nowoczesne sterowanie ruchem i ścieżki rowerowe
2025.11.03 19:24
- xoxo:
› Marek Siatrak rezygnuje ze stanowiska prezesa Karkon...
2025.11.03 13:27
![]() |
dolar amerykański | 1 USD | 3.6818 |
![]() |
euro | 1 EUR | 4.2483 |
![]() |
frank szwajcarski | 1 CHF | 4.5556 |
![]() |
funt szterling | 1 GBP | 4.8227 |
![]() |
korona czeska | 1 CZK | 0.1745 |
|
Ilość: |
Przelicznik: 0 PLN |
Problem z remontem tunelu pod Przełęczą Kowarską?
Samorząd województwa przygotowuje się do remontu tunelu w Kowarach. Koszt oszacował na 20 milionów złotych, o czym już informowaliśmy w Radiu Wrocław. Tymczasem niektórzy przyrodnicy najchętniej nie widzieliby w nim pociągów, a podziemia pozostawione dla kolonii nietoperzy.W nieczynnym tunelu kolejowym pod Przełęczą Kowarską zamieszkały nietoperze. Część tzw. środowisk ochroniarskich uważa, że należy im dać spokój i zrezygnować z pociągów, dla innych jednak przywrócenie pociągów jest kluczowe dla rozwoju regionu i należy szukać kompromisu między ruchem kolejowym a zachowaniem populacji latających ssaków.
Ryszard Rzepczyński, zastępca burmistrza Kowar mówi, że jego miasta z Kamienną Góra nie łączy obecnie żadna publiczna komunikacja i ma to wymierny wydźwięk.
- Myśmy mieli pracowników w urzędzie miejskim, którzy pochodzili właśnie z Kotliny Kamiennogórskiej, z Lubawki, Kamiennej Góry. Po dwóch zimach przejazdu przez Przełęcz Kowarską zaczęli szukać pracy w Kamiennej Górze. To kwestia utrudnień komunikacyjnych, tego odcięcia komunikacyjnego.
Mieszkańcy Kowar uważają, że dla nietoperzy nie brakuje w okolicy miejsca, bo jest kilkadziesiąt sztolni dawnych kopalni, gdzie mogą się chronić i rozmnażać, nawet jeśli wybrały kolejowy tunel.
Znany dolnośląski przyrodnik Dariusz Kuś uważa, że fachowcy powinni zająć się tym, jak najlepiej pogodzić pociągi i nietoperze, co jego zdaniem jest możliwe.
- Tunel powstał, żeby tam była kolej. Wydaje mi się, że można znaleźć kompromisowe rozwiązanie. Należy go wręcz szukać. Nie wyobrażam sobie budowania drugiego tunelu i zostawiania tego, natomiast no rozwój kolei dla tego regionu jest moim zdaniem kluczowy.
Tory do Kowar są porządkowane i mają tam wrócić pociągi. Samorząd województwa przejął całą linię do Kamiennej Góry wraz z tunelem i planuje przywrócenie tam ruchu pasażerskiego, który ustał w 1989 roku.
Linia ma służyć także do transportu towarów, przede wszystkim urobku z kopalni amfibolitu w Ogorzelcu i dolomitu w Czarnowie.
Andrzej Raj, wybrany dziś do Państwowej Rady Ochrony Przyrody powiedział Radiu Wrocław, że należy wypracować takie metody, by pociągi mogły pojechać przez tunel, a jednocześnie zabezpieczona została populacja nietoperzy, które są istotnym przedmiotem ochrony.
prw.pl
Podziel się z innymi:
2024-03-20 18:25
› Jakie problemy zgłosili...
2025-11-04
komentarze: 0
› Jelenia Góra bez zakazu sp...
2025-11-05
komentarze: 1
› Agresywny nieproszony g...
2025-11-04
komentarze: 0
› Nowe stawki podatków i opłat
2025-11-06
komentarze: 1
› 11 listopada - Święto Nie...
2025-11-03
komentarze: 0








MZK JELENIA GÓRA
PKS JELENIA GÓRA
PKP
The:protocol