NO2
9.00
ug/m3
O3
68.60
ug/m3
PM10
7.90
ug/m3
PM2.5
4.40
ug/m3
Pogoda w Jeleniej Górze
zachmurzenie umiarkowane
- WYKOŃCZENIA WNĘTRZ
Sprzedam:
- Uszka xl z borowikami (2025.09.16)
Sprzedam:
- Pierogi,uszka recznie lepione,ostatni... (2025.09.15)
Sprzedam:
- Fluo party (2025.09.15)
Kupię:
- KUPIĘ ANTYKI - Skup Antyków - Szybki kont... (2025.09.15)
Sprzedam:
- Pierogi ręcznie lepione (2025.09.13)
Sprzedam:
- Telewizor 50 cali (2025.09.13)
Kupię:
- ZDECYDOWANIE KUPIĘ ANTYKI - płacę NAJLEP... (2025.09.13)
Kupię:
- Skupuję ANTYKI / STAROCIE / DZIEŁA SZTU... (2025.09.12)
Sprzedam:
- Urodziny,animacje dla dzieci (2025.09.11)
Kupię:
- KUPIĘ ANTYKI / STAROCIE / DZIEŁA SZTUK... (2025.09.11)
- kuban śpi?:
› Marek Siatrak rezygnuje ze stanowiska prezesa Karkon...
2025.09.15 08:47
- postawić tam sygnalizację:
› Utrudnienia na skrzyżowaniu Wolności-Lipowa
2025.09.12 18:27
- Johnydep:
› Podsumowanie ligi okręgowej - miejsca 13-16
2025.09.11 20:11
- Iwona:
› Rusza remont ul. Mickiewicza
2025.09.08 19:57
- Kocz:
› Podsumowanie A klasy - grupa 1
2025.09.06 19:29
![]() |
dolar amerykański | 1 USD | 3.6034 |
![]() |
euro | 1 EUR | 4.2504 |
![]() |
frank szwajcarski | 1 CHF | 4.5486 |
![]() |
funt szterling | 1 GBP | 4.9095 |
![]() |
korona czeska | 1 CZK | 0.1748 |
Ilość: |
Przelicznik: 0 PLN |
Problem z remontem tunelu pod Przełęczą Kowarską?
Samorząd województwa przygotowuje się do remontu tunelu w Kowarach. Koszt oszacował na 20 milionów złotych, o czym już informowaliśmy w Radiu Wrocław. Tymczasem niektórzy przyrodnicy najchętniej nie widzieliby w nim pociągów, a podziemia pozostawione dla kolonii nietoperzy.W nieczynnym tunelu kolejowym pod Przełęczą Kowarską zamieszkały nietoperze. Część tzw. środowisk ochroniarskich uważa, że należy im dać spokój i zrezygnować z pociągów, dla innych jednak przywrócenie pociągów jest kluczowe dla rozwoju regionu i należy szukać kompromisu między ruchem kolejowym a zachowaniem populacji latających ssaków.
Ryszard Rzepczyński, zastępca burmistrza Kowar mówi, że jego miasta z Kamienną Góra nie łączy obecnie żadna publiczna komunikacja i ma to wymierny wydźwięk.
- Myśmy mieli pracowników w urzędzie miejskim, którzy pochodzili właśnie z Kotliny Kamiennogórskiej, z Lubawki, Kamiennej Góry. Po dwóch zimach przejazdu przez Przełęcz Kowarską zaczęli szukać pracy w Kamiennej Górze. To kwestia utrudnień komunikacyjnych, tego odcięcia komunikacyjnego.
Mieszkańcy Kowar uważają, że dla nietoperzy nie brakuje w okolicy miejsca, bo jest kilkadziesiąt sztolni dawnych kopalni, gdzie mogą się chronić i rozmnażać, nawet jeśli wybrały kolejowy tunel.
Znany dolnośląski przyrodnik Dariusz Kuś uważa, że fachowcy powinni zająć się tym, jak najlepiej pogodzić pociągi i nietoperze, co jego zdaniem jest możliwe.
- Tunel powstał, żeby tam była kolej. Wydaje mi się, że można znaleźć kompromisowe rozwiązanie. Należy go wręcz szukać. Nie wyobrażam sobie budowania drugiego tunelu i zostawiania tego, natomiast no rozwój kolei dla tego regionu jest moim zdaniem kluczowy.
Tory do Kowar są porządkowane i mają tam wrócić pociągi. Samorząd województwa przejął całą linię do Kamiennej Góry wraz z tunelem i planuje przywrócenie tam ruchu pasażerskiego, który ustał w 1989 roku.
Linia ma służyć także do transportu towarów, przede wszystkim urobku z kopalni amfibolitu w Ogorzelcu i dolomitu w Czarnowie.
Andrzej Raj, wybrany dziś do Państwowej Rady Ochrony Przyrody powiedział Radiu Wrocław, że należy wypracować takie metody, by pociągi mogły pojechać przez tunel, a jednocześnie zabezpieczona została populacja nietoperzy, które są istotnym przedmiotem ochrony.
prw.pl
Podziel się z innymi:
2024-03-20 18:25
› Pokłócił się z właścicielem,...
2025-09-05
komentarze: 0
› Schronisko Orle bez now...
2025-09-02
komentarze: 2
› Utrudnienia na skrzyżow...
2025-09-12
komentarze: 1
› Inauguracja 67. Wrześni...
2025-09-04
komentarze: 0
› Dodatkowe kursy MZK po ...
2025-09-04
komentarze: 0