Startuj z JG24.pl  
Praca Kowary Polityka prywatności Redakcja Kontakt
logowanie
wpisz swój login:
wpisz swoje hasło:
załóż konto
Monitoring jakości powietrza w Jeleniej Górze

CO

519.00

mg/m3

O3

44.50

ug/m3

PM10

20.50

ug/m3

PM2.5

17.90

ug/m3

Dane pomiarowe dla stacji Jelenia Góra. Wartości zostały odczytane dnia 2024-11-26 o godzinie 05:00.

Pogoda w Jeleniej Górze

zachmurzenie umiarkowane

5.24°C 1017 hPa 90%
Sportforever sklep sportowy Jelenia Góra
Ostatnie komentarze

- do wyżej:
Nie zagrali w Kościelniku
czas 2024.11.26 05:37

- Xyz:
Nie zagrali w Kościelniku
czas 2024.11.25 22:27

- lzs:
Łomnica górą, ale szacunek dla Gryfa za walkę
czas 2024.11.25 22:26

- do listek lipy:
Błyskawica pokonała Łużyce
czas 2024.11.25 21:48

- Do nazario:
Błyskawica pokonała Łużyce
czas 2024.11.25 20:59

Kursy walut (akt. 2024-11-25)
dolar amerykański dolar amerykański 1 USD 4.1297
euro euro 1 EUR 4.3319
frank szwajcarski frank szwajcarski 1 CHF 4.6457
funt szterling funt szterling 1 GBP 5.1929
korona czeska korona czeska 1 CZK 0.171
Waluta:

Ilość:
Przelicznik:
0 PLN

NIK krytykuje komunikację miejską

Najwyższa Izba Kontroli skrytykowała stan komunikacji miejskiej w Polsce, również na Dolnym Śląsku. Trzydzieści cztery lata mają najstarsze tramwaje, które wożą ludzi we Wrocławiu. Po Wałbrzychu jeżdżą kilkunastoletnie autobusy. Takie zabytki to atrakcja dla turystów. Dla pasażerów są prawdziwą udręką.

Aż 121 autobusów komunikacji miejskiej z całej Polski musiało wrócić do zajezdni po tym, jak przyjrzeli się im inspektorzy z Najwyższej Izby Kontroli. Miały tyle usterek, że stwarzały zagrożenie dla pasażerów. To dowód, że po drogach całego kraju jeżdżą autobusy i tramwaje, w których nie możemy czuć się bezpiecznie. Ktoś dopuszcza je do ruchu.
Kontrolerzy sprawdzili w sumie 850 pojazdów z dziewięciu miast. Mniejsze lub większe usterki znaleźli w prawie 400. - Psuły się głównie dlatego, że były bardzo stare - opowiadają inspektorzy. Średni wiek tramwajów sięgał 33 lat, autobusów - 14.
Na Dolnym Śląsku kontrolerzy wybrali Wałbrzych. Zdaniem Inspekcji Transportu Drogowego, to właśnie w tym mieście i jego okolicach pasażerowie muszą podróżować w najgorszych warunkach.
- Działa tu wielu różnych przewoźników. Nie wszyscy odpowiednio dbają o jakość pojazdów i bezpieczeństwo pasażerów - tłumaczy Szczepan Mierzwiński, zastępca wojewódzkiego inspektora transportu drogowego we Wrocławiu.

Szkoda, że kontrolerzy z NIK ominęli Wrocław. Gdyby przejechali się tramwajami w stolicy Dolnego Śląska, mogliby się załamać.
- Jazda starą dwudziestką to prawdziwa przygoda. Wszystko klekoce, brzęczy, jakby wóz miał zaraz się rozlecieć. Takie emocje i decybele można zafundować sobie raz na miesiąc. Jak człowiek jeździ codziennie do szkoły, to już samą przejażdżką jest wykończony - żali się Marta Popławska, wrocławska studentka.

Nie pierwsza młodość
Witold Turzański, prezes Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji we Wrocławiu przyznaje, że wiele tramwajów nie jest pierwszej młodości. Te najstarsze mają aż 34 lata.
- Ale będzie lepiej - zapewnia prezes. - W ubiegłym roku kupiliśmy sześć nowych wozów, w tym chcemy kupić ich piętnaście. Będą to nowoczesne skody. Poza tym odnawiamy też stare tramwaje. Na przykład przerabiamy ich sylwetki na bardziej opływowe - tłumaczy.
Szczepan Mierzwiński z Inspekcji Transportu Drogowego pamięta niedawną kontrolę w Wałbrzychu. Cztery busy trzeba było odesłać lawetą na parkingi. - Jeden z samochodów nie tylko ledwo jeździł, ale i miał dziurawą podłogę - opowiada. Właściciel auta dostał wysoką grzywnę. Jakież było zdziwienie kontrolerów, gdy po kilku dniach auto znów wróciło na trasę. Oczywiście bez napraw.
Z wrocławskimi autobusami też nie jest najlepiej. Średnia wieku miejskich autokarów to osiem lat, ale ciągle jeszcze na wielu liniach, zwłaszcza tych nocnych, kursują mocno wysłużone ikarusy. Mają po blisko dwadzieścia lat i około miliona kilometrów przebiegu. Najstarsze zostały wyprodukowane w 1988 roku. Nic dziwnego, że auta się psują.

Postój w zaroślach
- Pół biedy, jak nawalą w dzień i w środku miasta - mówi wrocławianin Krzysztof Ziemba. Niedawno wracał nocnym autobusem z Jagodna, osiedla na peryferiach Wrocławia. Daleko nie dojechał.
- Zepsuł się w połowie ulicy Bardzkiej. Po prawej cmentarz, po lewej zarośla. Był środek nocy, a kierowca wyłączył silnik i oświadczył, że dalej nie pojedzie - opowiada. - Musiałem wracać pieszo, z duszą na ramieniu - dodaje.
W Jeleniej Górze średni wiek miejskich autobusów przekracza 11 lat. Są najstarsze na Dolnym Śląsku. Za ten brak komfortu jeleniogórzanie muszą sporo płacić. Bilety są tu najdroższe w regionie. Kosztują 2,24 zł. Osiem nowych autobusów pojawi się dopiero jesienią.

Kto następny?
Dlaczego kontrolerzy z NIK ominęli Wrocław, Jelenią Górę i Legnicę? Czy oznacza to, że według inspektorów nie ma powodów do przyjrzenia się bliżej jakości autobusów w tych miastach? - Niewykluczone, że w przyszłości odwiedzimy również te miejscowości - zapowiada Małgorzata Pomianowska z NIK. - Do tegorocznej kontroli wybraliśmy tylko dziewięć miast z różnych regionów. Chodziło o to, by na ich podstawie zbudować obraz sytuacji w całym kraju. I okazało się, że nie jest najlepszy.

Są gorsi
Na Dolnym Śląsku i tak nie jest najgorzej. Kontrolerzy z NIK wyliczyli, że w Elblągu tramwaje mają średnio aż 33 lata, a w Warszawie - prawie 22. Gdy w Białymstoku Inspekcja Transportu Drogowego sprawdziła 220 jeżdżących po mieście autobusów, okazało się, że aż 115 jest zepsutych. W 12 z nich nie działały hamulce, a w dwóch nie było wstecznego biegu.

Średni wiek autobusów

Jelenia Góra
11 lat

Wrocław
8 lat

Legnica
8 lat

Wałbrzych
7 lat

Słowo Polskie Gazeta Wrocławska

Podziel się z innymi:

2007-03-08 13:05

Przybornik
Najczęściej czytane

› Wyniki i tabele po zale... czas 2024-11-16
komentarze komentarze: 44


› Zestaw par 14. kolejki ... czas 2024-11-05
komentarze komentarze: 50


› Zestaw par 13. kolejki ... czas 2024-11-05
komentarze komentarze: 16


› Zestaw par 16. kolejki ... czas 2024-11-05
komentarze komentarze: 18


› Zestaw par 13. kolejki ... czas 2024-11-05
komentarze komentarze: 8