Startuj z JG24.pl  
Praca Kowary Polityka prywatności Redakcja Kontakt
logowanie
wpisz swój login:
wpisz swoje hasło:
załóż konto
Monitoring jakości powietrza w Jeleniej Górze

CO

706.00

mg/m3

O3

11.50

ug/m3

PM10

29.80

ug/m3

PM2.5

26.00

ug/m3

Dane pomiarowe dla stacji Jelenia Góra. Wartości zostały odczytane dnia 2024-11-26 o godzinie 09:00.

Pogoda w Jeleniej Górze

słabe opady deszczu

5.71°C 1018 hPa 95%
Sportforever sklep sportowy Jelenia Góra
Ostatnie komentarze

- kibic:
Błyskawica pokonała Łużyce
czas 2024.11.26 09:42

- kibic Łużyc:
Błyskawica pokonała Łużyce
czas 2024.11.26 09:39

- Magiera:
Błyskawica pokonała Łużyce
czas 2024.11.26 09:08

- Mario:
Łomnica górą, ale szacunek dla Gryfa za walkę
czas 2024.11.26 07:46

- Mario:
Łomnica górą, ale szacunek dla Gryfa za walkę
czas 2024.11.26 07:43

Kursy walut (akt. 2024-11-25)
dolar amerykański dolar amerykański 1 USD 4.1297
euro euro 1 EUR 4.3319
frank szwajcarski frank szwajcarski 1 CHF 4.6457
funt szterling funt szterling 1 GBP 5.1929
korona czeska korona czeska 1 CZK 0.171
Waluta:

Ilość:
Przelicznik:
0 PLN

Bezmyślni kierowcy, mało szlabanów

Takie niepokojące dane przynosi opublikowany właśnie przez europejski urząd statystyczny raport o bezpieczeństwie na kolei w Europie. Według niego we wszystkich wypadkach w 2005 roku zginęły 1464 osoby, nie wliczając w to samobójców. Najwięcej takich tragedii było w Polsce.
- Do tych danych trzeba podejść bardzo ostrożnie - zastrzega Adrian Furgalski, ekspert od rynku transportowego. - Byłbym bardzo daleki od wyciągania wniosków, że podróżowanie koleją jest niebezpieczne.

Feralne przejazdy
Rzeczywiście, według autorów raportu najwięcej ofiar to nie pasażerowie pociągów, a kierowcy samochodów, którzy wjechali na przejazd wprost pod skład, a także piesi, którzy w nieodpowiednim momencie znaleźli się na torach. W Polsce na przejazdach zginęły 64 osoby, potrąconych śmiertelnie zostało 226. Tylko jedna osoba zginęła w zderzeniach pociągów.
- To, co czasami wyprawiają kierowcy na przejazdach, sięga granic bezmyślności - opowiada Eugeniusz Derejczyk, który na co dzień bada przyczyny wypadków kolejowych. - Omijają półrogatki, nie zwracają uwagi na światła, myślą, że zwyciężą w starciu z lokomotywą.
Z takim stwierdzeniem nie zgadza się wrocławski kierowca rajdowy Tomasz Kuchar. - Przejazdy są bardzo źle zabezpieczone, mało widoczne. Urządzenia sygnalizacyjne często bywają zdezelowane. Dlatego nie wolno obwiniać tylko kierowców za nieostrożność - tłumaczy.

Zdecydowanie za mało remontów
Eksperci przyznają, że kierowcy mogliby czuć się bezpieczniej, gdyby przejazdy kolejowe w naszym kraju były w lepszym stanie. A tego bez inwestycji, a więc dodatkowych pieniędzy, zrobić się nie da.
- Na przejazdach powinno być coś więcej niż tylko krzyże świętego Andrzeja - uważa Adrian Furgalski. Według niego mamy także zbyt wielu dróżników. - Pod tym względem jesteśmy europejskim fenomenem. To kilkanaście tysięcy osób, którym kierowcy powierzają swoje życie - podkreśla.
Dodaje, że powinno się ich zastąpić nowoczesnymi urządzeniami. Te, chociaż zawodzą, to są pewniejsze i tańsze w obsłudze. Sami kolejarze podkreślają, że robią wszystko, by jak najszybciej usunąć usterkę, gdy taka się pojawi. Gdy dyżurny dostaje informację o awarii, mechanicy mają dwie godziny na jej naprawienie. Wtedy pociągi pokonują przejazd z prędkością 20 km/h, a maszyniści mają obowiązek trąbić.
Bezpieczeństwo kierowców z pewnością poprawiłaby zmiana przepisów. Dzisiaj za wszystkie remonty i naprawę zepsutych urządzeń płaci kolej. Tymczasem na przykład w Niemczech koszty pokrywają po jednej trzeciej: zarządca drogi, przez którą biegną tory, gmina i właśnie kolej. Czasami do tego dorzuca się jeszcze firma lub instytucja, przez którą zwiększa się natężenie ruchu na danym przejeździe, czyli na przykład deweloper, który wybudował w pobliżu osiedle.
- U nas już kilkakrotnie pojawiały się propozycje takiej zmiany przepisów. Na razie jednak żaden rząd poważnie się za to nie zabrał - mówi Adrian Furgalski.

Dolnoślązacy na torach
Rok 2005
- 2 maja na przejeździe kolejowym między Lizawicami a Oławą kierowca peugeota zignorował sygnalizację informującą o nadjeżdżającym pociągu. Mężczyzna nie zatrzymał samochodu i uderzył w sam środek lokomotywy. Zginął na miejscu.
- 4 lipca autobus szynowy zatrzymał się przed niecodzienną przeszkodą. Tory na odcinku Dzierżoniów - Piława Górna blokowała ciężarówka. Kierowca samochodu skracał drogę jazdą przez szyny. Auto zawisło w powietrzu. Wszystko przez to, że mężczyzna chciał pojechać na skróty, zamiast przez odległy o 300 m wiadukt.
- 8 sierpnia na tory pomiędzy Miłkowicami a Chojnowem tuż przed pociąg z Wrocławia do Goerlitz wyjechał traktor. Sześćdziesięcioletniemu traktorzyście nic się nie stało. Ucierpiała jedynie jego brona, a także lokomotywa.
- 30 grudnia kierowca żuka wjechał na tory wprost pod lokomotywę. Trafił do szpitala. Okazało się, że był pijany.

Rok 2006
- 20 stycznia na trasie z Wrocławia do Jelcza-Laskowic polonez wjechał pod pociąg towarowy. Jego kierowca trafił do szpitala. Także do szpitala trafił kierowca volkswagena passata, który wjechał pod lokomotywę w Niwicach.
- 26 czerwca na niestrzeżonym przejeździe Wrocław-Świniary w pociąg osobowy uderzyła ciężarówka. Do szpitala trafiło siedem osób.
- 27 lipca na przejeździe Strzegom-Rogoźnica przy działającej sygnalizacji świetlnej pod pociąg towarowy wjechała maszyna budowlana. Nie było ofiar, ucierpiał tylko sprzęt.
- 23 sierpnia w Miliczu fiat 126 wjechał pod lokomotywę. Kierowca nie zatrzymał się przed znakiem STOP. Trafił do szpitala.

Bezpieczny przejazd zależy także od Ciebie
Akcję pod tym hasłem polskie koleje prowadzą od dwóch lat. W tym roku kampania ruszy w czerwcu. Wzorem poprzednich edycji hasło pojawi się na kilkuset billboardach i tablicach. Kolejarze i policjanci będą prowadzić zajęcia w szkołach. Pojawią się także ulotki na przejazdach kolejowych. Dowiemy się z nich, że droga hamowania pociągu, który jedzie z prędkością 100 km/h, wynosi prawie kilometr. Na razie nie wybrano jeszcze twarzy kampanii. W poprzednich latach firmował ją rajdowiec Krzysztof Hołowczyc.

Ile przejazdów kolejowych jest na Dolnym Śląsku
Kat. A (dróżnik) 260
Kat. B (półrogatki bez dróżnika)37
Kat. C (tylko sygnalizatory świetlne i gong)174
Kat. D (krzyże św. Andrzeja) 669

Podziel się z innymi:

2007-04-05 11:19

Przybornik
Najczęściej czytane

› Wyniki i tabele po zale... czas 2024-11-16
komentarze komentarze: 44


› Zestaw par 14. kolejki ... czas 2024-11-05
komentarze komentarze: 50


› Zestaw par 13. kolejki ... czas 2024-11-05
komentarze komentarze: 16


› Zestaw par 16. kolejki ... czas 2024-11-05
komentarze komentarze: 18


› Zestaw par 13. kolejki ... czas 2024-11-05
komentarze komentarze: 8