NO2
18.30
ug/m3
O3
48.30
ug/m3
PM10
13.40
ug/m3
PM2.5
7.80
ug/m3
Pogoda w Jeleniej Górze
zachmurzenie małe
- WYKOŃCZENIA WNĘTRZ
Dam pracę:
- Szukamy operatora wózka widłowego do pra... (2025.07.22)
Sprzedam:
- Pierogi ruskie (2025.07.20)
Sprzedam:
- Belki dekoracyjne sufitowe, lamele, m... (2025.07.20)
Sprzedam:
- Animacje dla dzieci Bajkowe Królestwo (2025.07.18)
Różne:
- Wizualizacja elewacji - lepsze decyzj... (2025.07.17)
Sprzedam:
- Animacje dla dzieci piana party (2025.07.15)
Dam pracę:
- Kucharz praca we Francji (2025.07.15)
Sprzedam:
- Animacje dla dzieci (2025.07.14)
Sprzedam:
- Pierogi ruskie ręcznie lepione (2025.07.14)
Sprzedam:
- Garaż blaszany w kolorze grafit z bra... (2025.07.14)
- Jeleniogórzanka:
› Informacja dla mieszkańców Jeleniej Góry
2025.07.23 12:01
- Kibic:
› Piotr Kuban nie żyje
2025.07.22 23:37
- żarki:
› Piotr Kuban nie żyje
2025.07.22 22:01
- Ojciec torcida hool:
› Podsumowanie ligi okręgowej - miejsca 7-12
2025.07.22 20:57
- Kibic:
› Spore zmiany kadrowe, wygrana w pierwszym sparingu
2025.07.22 20:27
![]() |
dolar amerykański | 1 USD | 3.6353 |
![]() |
euro | 1 EUR | 4.2531 |
![]() |
frank szwajcarski | 1 CHF | 4.5612 |
![]() |
funt szterling | 1 GBP | 4.9044 |
![]() |
korona czeska | 1 CZK | 0.1727 |
Ilość: |
Przelicznik: 0 PLN |
Bezemisyjny pociąg będzie kursował na trasie Jelenia Góra - Karpacz
Bezemisyjny pociąg będzie kursował na zmodernizowanej trasie na południu Polski, oferując pasażerom nie tylko nowoczesny napęd, ale i malownicze widoki. To nowy rozdział w historii transportu kolejowego w kraju. Na tory ma wyjechać już w sierpniu.W sierpniu Koleje Dolnośląskie rozpoczną testy pierwszej w Polsce lokomotywy wodorowej, która będzie ciągnąć wagony pasażerskie. Bezemisyjny pociąg będzie kursował na trasie Jelenia Góra - Karpacz, zastępując dotychczasowe lokomotywy spalinowe. Pasażerowie będą mieli okazję nie tylko podróżować nowoczesnym środkiem transportu, ale także podziwiać piękne krajobrazy.
Innowacyjna lokomotywa z Bydgoszczy
Lokomotywa SM42-6Dn, wyprodukowana przez firmę PESA z Bydgoszczy, ma szansę zastąpić spalinowe odpowiedniki na niezelektryfikowanych liniach Dolnego Śląska. Napęd wodorowy i bateryjny to ekonomiczna alternatywa dla budowy nowych sieci trakcyjnych. Lokomotywa przeszła już wstępne testy, m.in. w Szwajcarii, gdzie sprawdzano jej możliwości w portach i na bocznicach.
Choć w Polsce to nowość, pociągi z napędem wodorowym kursują już w Niemczech, Francji i Włoszech. Jak mówił prezes zarządu Kolei Dolnośląskich w rozmowie z "Focusem", rozważają zakup takich pociągów przy pełnym zaangażowaniu władz województwa w rozwój technologii wodorowej na Dolnym Śląsku.
Lokomotywa SM42-6Dn, bazująca na modelu manewrowym SM42, wyposażona jest w cztery silniki o mocy 180 kW. Rozpędza się maksymalnie do 90 km/h. Dwa ogniwa wodorowe o mocy 85 kW oraz akumulator o pojemności 167 kWh zapewniają jej efektywność. Lokomotywa posiada także system jazdy autonomicznej, co zwiększa bezpieczeństwo i komfort pracy maszynisty.
PESA pracuje nad platformą Regio160, która mogłaby zastąpić spalinowe szynobusy. Koleje Dolnośląskie inwestują również w elektryczne zespoły trakcyjne Elf 2, co wpisuje się w strategię województwa dolnośląskiego, dążącego do bycia liderem ekologicznego transportu kolejowego w Polsce.
Źródło
Podziel się z innymi:
2025-07-22 21:07
Komentarze
› Spore zmiany kadrowe, w...
2025-07-07
komentarze: 74
› Piotr Kuban nie żyje
2025-07-11
komentarze: 51
› Podsumowanie A klasy - ...
2025-07-07
komentarze: 94
› Wyniki Egzaminu Ósmoklas...
2025-07-04
komentarze: 0
› Podsumowanie A klasy - ...
2025-07-07
komentarze: 5