NO2
5.30
ug/m3
O3
55.80
ug/m3
PM10
7.90
ug/m3
PM2.5
5.80
ug/m3
Pogoda w Jeleniej Górze
zachmurzenie duże
- WYKOŃCZENIA WNĘTRZ
Sprzedam:
- Pierogi ręcznie lepione (2025.11.02)
Kupię:
- Płacę gotówką za ANTYKI- Zdecydowanie KUPI... (2025.11.02)
Różne:
- Opieka nad osobami starszymi z zamies... (2025.11.02)
Kupię:
- Usługi Transportowe/Przeprowadzki/Zło... (2025.11.01)
Sprzedam:
- Pierogi,uszka recznie lepione black f... (2025.10.29)
Sprzedam:
- Pierogi ręcznie lepione (2025.10.27)
Sprzedam:
- Opał - pellet, ekogroszek, węgiel (2025.10.27)
Sprzedam:
- VW Passat B6, 170KM, 2007r. (2025.10.26)
Sprzedam:
- Animacje dla dzieci (2025.10.26)
Nieruchomość: sprzedam:
- SPRZEDAM MIESZKANIE 602219109 (2025.10.25)
- lzs:
› Bon ciepłowniczy - czym jest oraz komu przysługuje
2025.11.03 19:27
- lzs:
› Nowoczesne sterowanie ruchem i ścieżki rowerowe
2025.11.03 19:24
- xoxo:
› Marek Siatrak rezygnuje ze stanowiska prezesa Karkon...
2025.11.03 13:27
- Bzzy:
› Zatrzymany z narkotykami i amunicją - 43-latek ze Sz...
2025.10.30 00:01
- niezrozumiana:
› Chrobry Nowogrodziec - kadra na rundę wiosenną 2025
2025.10.29 13:11
![]() |
dolar amerykański | 1 USD | 3.7019 |
![]() |
euro | 1 EUR | 4.2575 |
![]() |
frank szwajcarski | 1 CHF | 4.5775 |
![]() |
funt szterling | 1 GBP | 4.8359 |
![]() |
korona czeska | 1 CZK | 0.1748 |
|
Ilość: |
Przelicznik: 0 PLN |
Bezemisyjny pociąg będzie kursował na trasie Jelenia Góra - Karpacz
Bezemisyjny pociąg będzie kursował na zmodernizowanej trasie na południu Polski, oferując pasażerom nie tylko nowoczesny napęd, ale i malownicze widoki. To nowy rozdział w historii transportu kolejowego w kraju. Na tory ma wyjechać już w sierpniu.W sierpniu Koleje Dolnośląskie rozpoczną testy pierwszej w Polsce lokomotywy wodorowej, która będzie ciągnąć wagony pasażerskie. Bezemisyjny pociąg będzie kursował na trasie Jelenia Góra - Karpacz, zastępując dotychczasowe lokomotywy spalinowe. Pasażerowie będą mieli okazję nie tylko podróżować nowoczesnym środkiem transportu, ale także podziwiać piękne krajobrazy.
Innowacyjna lokomotywa z Bydgoszczy
Lokomotywa SM42-6Dn, wyprodukowana przez firmę PESA z Bydgoszczy, ma szansę zastąpić spalinowe odpowiedniki na niezelektryfikowanych liniach Dolnego Śląska. Napęd wodorowy i bateryjny to ekonomiczna alternatywa dla budowy nowych sieci trakcyjnych. Lokomotywa przeszła już wstępne testy, m.in. w Szwajcarii, gdzie sprawdzano jej możliwości w portach i na bocznicach.
Choć w Polsce to nowość, pociągi z napędem wodorowym kursują już w Niemczech, Francji i Włoszech. Jak mówił prezes zarządu Kolei Dolnośląskich w rozmowie z "Focusem", rozważają zakup takich pociągów przy pełnym zaangażowaniu władz województwa w rozwój technologii wodorowej na Dolnym Śląsku.
Lokomotywa SM42-6Dn, bazująca na modelu manewrowym SM42, wyposażona jest w cztery silniki o mocy 180 kW. Rozpędza się maksymalnie do 90 km/h. Dwa ogniwa wodorowe o mocy 85 kW oraz akumulator o pojemności 167 kWh zapewniają jej efektywność. Lokomotywa posiada także system jazdy autonomicznej, co zwiększa bezpieczeństwo i komfort pracy maszynisty.
PESA pracuje nad platformą Regio160, która mogłaby zastąpić spalinowe szynobusy. Koleje Dolnośląskie inwestują również w elektryczne zespoły trakcyjne Elf 2, co wpisuje się w strategię województwa dolnośląskiego, dążącego do bycia liderem ekologicznego transportu kolejowego w Polsce.
Źródło
Podziel się z innymi:
2025-07-22 21:07
Komentarze
› Bon ciepłowniczy - czym...
2025-11-03
komentarze: 1
› Nowoczesne sterowanie r...
2025-11-03
komentarze: 1
› 11 listopada - Święto Nie...
2025-11-03
komentarze: 0
› Remonty szlaków w Karkonos...
2025-11-04
komentarze: 0
› Muzeum Karkonoskie - we...
2025-11-04
komentarze: 0








MZK JELENIA GÓRA
PKS JELENIA GÓRA
PKP
The:protocol